De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame waarin een houten pop is te zien die steeds minder beweegt en tenslotte op de grond valt en stil ligt. De tekst van de commercial luidt:
“Met je spieren kan je alles. Buigen, strekken, lachen, juichen, ademen, leven. Zonder je spieren kun je steeds minder. En uiteindelijk niks meer”.
Daarna verschijnt in beeld de tekst: “Spierziekten spelen met je leven”.
De klacht
Klager vindt dat de commercial duidelijk ook op kinderen is gericht. De commercial is weinig hoopgevend en ongenuanceerd, waardoor kinderen met allerlei vragen komen en verdrietig zijn. Ook de ‘naasten’ worden negatief geraakt door deze reclame.
Het oordeel van de voorzitter
De televisiecommercial vestigt op een indringende wijze de aandacht op het probleem van spierziekten. Daarbij wordt uitgebeeld hoe men door spierziekten steeds minder kan doen. De voorzitter acht de wijze waarop dit gebeurt toelaatbaar, ook indien kinderen de reclame zien. De uiting beeldt slechts in zeer abstracte vorm de gevolgen van spierziekten uit en kan ook voor kinderen niet als schokkend of nodeloos kwetsend worden beschouwd. Dat sommigen het onwenselijk achten dat zij of hun kinderen aldus met (de gevolgen van) spierziekten worden geconfronteerd, geeft verder geen aanleiding de televisiecommercial in strijd met de Nederlandse Reclame Code te achten. Om die reden beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.