De bestreden uiting
Het betreft een televisie-commercial op het Disney-kanaal voor een typecursus voor kinderen. Een jongetje doet een typecursus op Typetopia.com. De voice-over luidt:
“Hij dacht dat het een gewone typecursus was, maar belandde al snel in een superavontuur. Megasnel blind typen is het enige dat de planeet TypeTopia nog kan redden. Ben jij geschikt? Doe de gratis proefles op Typetopia.com en scoor fantastische prijzen!
TypeTopia. De spannendste typecursus van het universum”.
De klacht
Klager is van mening dat door de commercial kinderen naar de genoemde website worden gelokt waar een leuk spelletje gespeeld kan worden en een prijs kan worden gewonnen. Na een aantal stappen stopt echter het spel en wordt een typecursus aangeboden. Klager stelt dat, als zijn zoon zijn rekeningnummer had geweten, hij de kosten van € 185,- had betaald voor een cursus die, naar klagers mening, voor kinderen nutteloos is.
Klager acht het schandalig dat een zender die is gericht op kinderen dergelijke commercials uitzendt.
Het verweer
De Commissie vat het standpunt van adverteerder als volgt samen.
De Commercial maakt ouders en kinderen erop attent dat zij gratis en vrijblijvend proeflessen kunnen doen voor de bewuste cursus.
Men kan de cursus (na drie proeflessen) daadwerkelijk bestellen door een betaling via automatische incasso of via iDeal te doen.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie is van oordeel dat uit de commercial voldoende duidelijk blijkt dat reclame wordt gemaakt voor een typecursus voor kinderen en dat men op de bewuste website een gratis proefles kan doen. Niet is gebleken dat deze reclame, die (mede) is gericht op kinderen, in strijd is met enige bepaling van de Kinder- en Jeugdreclamecode. Dat op de website na het spelen van een spel een cursus kan worden gekocht, leidt niet tot een ander oordeel.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.