a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Opleidingen en cursussen

Dossiernr:

2024/00419

Datum:

14-10-2024

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Opleidingen en cursussen

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een radiocommercial waarin het volgende te horen is:
“Een onvoldoende voor rekenen?
Het vermindert de kans van uw kind op een succesvolle toekomst.
Het Nederlands Mathematisch Instituut leert uw kind in 12 weken foutloos rekenen.
Gun het uw kind.
Ga naar foutloosrekenen.nl.”

 

De klacht

In de radiocommercial wordt gesuggereerd dat een kind dat niet goed kan rekenen minder kans heeft op ‘succes’. Er wordt daarbij niet uitgelegd wat ‘succes’ is. Adverteerder maakt volgens klager misbruik van de aandacht die er is voor achterstanden in taal en rekenen. De stelling dat ieder kind kan leren rekenen in 12 weken kan bovendien niet als zodanig worden gegarandeerd.

 

Het verweer

Voor zover de klacht behelst dat het begrip ‘succes’ niet nader wordt toegelicht, merkt adverteerder op dat het niet aan haar is om dat begrip nader te definiëren, vooral niet binnen de beperkte tijd die een radiocommercial biedt. Succes is een breed begrip dat op verschillende aspecten van het leven betrekking kan hebben, zoals economisch succes, welzijn en maatschappelijke status. Het beheersen van de basisvaardigheden in rekenen draagt bij aan een groter zelfvertrouwen en kan succes op al deze gebieden vergemakkelijken. Adverteerder verwijst naar diverse wetenschappelijke studies die de fundamentele rol van rekenvaardigheden ondersteunen.

Adverteerder maakt geen misbruik van de aandacht die er is voor achterstanden in taal en rekenen, maar biedt juist een effectieve oplossing door kinderen en ouders te ondersteunen in het versterken van deze elementaire basisvaardigheden. Adverteerder maakt de belofte waar dat kinderen binnen 12 weken de basisvaardigheden van rekenen kunnen worden bijgebracht. Adverteerder biedt een effectieve cursus waarbij de kinderen 12 keer een twee uur durende les in kleine groepjes krijgen van een docent met heldere instructies, veel oefenen en hulp waar nodig.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. In de radiocommercial prijst adverteerder een rekencursus aan van 12 weken. Hierbij wordt eerst ingegaan op de negatieve gevolgen van onvoldoende kunnen rekenen voor kinderen, te weten minder kans op een succesvolle toekomst. Dat hierbij volgens klager niet wordt toegelicht wat adverteerder onder succes zou verstaan, geeft geen aanleiding om de reclame in strijd te achten met de Nederlandse Reclame Code (NRC). De gemiddelde consument zal immers begrijpen dat een voldoende voor rekenen over het algemeen als succesvoller wordt gezien dan een onvoldoende voor rekenen.

2. Vervolgens biedt adverteerder haar cursus als een oplossing aan en stelt daarbij dat zij kinderen in 12 weken foutloos leert rekenen. Volgens klager kan dit niet worden gegarandeerd. Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument de mededeling “Het Nederlands Mathematisch Instituut leert uw kind in 12 weken foutloos rekenen” niet in zo’n absolute zin opvatten dat hiermee een garantie op ‘foutloos’ rekenen wordt afgegeven in die zin dat een kind na het behalen van de cursus nooit meer een onvoldoende voor rekenen zou kunnen halen. De gemiddelde consument zal in plaats daarvan de bestreden mededeling zo opvatten dat adverteerder in haar radiocommercial kenbaar wil maken dat zij een lesprogramma van 12 weken aanbiedt om kinderen goed te kunnen leren rekenen die nu onvoldoende kunnen rekenen. De klacht kan daarom niet slagen.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken