a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2009/00235

Datum:

27-05-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een vooraankondiging van de film “American Pie presents: Beta House”, met enkele erotisch getinte beelden en teksten. Onder meer ziet men een blote vrouw die kennelijk seksuele gemeenschap heeft met een blote man op wie zij zit en tot slot komen enkele vrouwen in beeld die zich ontdoen van hun topje.

 

De klacht

Klager vindt het een schande dat deze uiting, waarin diverse malen vrouwen met een ontbloot bovenlichaam zijn te zien, wordt uitgezonden om 17.15 uur, omdat er op dit tijdstip kinderen van alle leeftijden naar de televisie kijken.

 

Het verweer

   

Klager heeft zijn klacht niet gemotiveerd. Adverteerder heeft de uiting volgens de Kijkwijzer van het NICAM geclassificeerd en deze classificatie heeft geresulteerd

in: Let op met kinderen van 6 jaar. Volgens het NICAM heeft dit geen consequenties voor het tijdstip van uitzenden van de vooraankondiging. Om die reden is adverteerder van mening dat de vooraankondiging op het bewuste tijstip mocht worden uitgezonden. Overigens is de vooraankondiging volgens het uitzendschema niet  uitgezonden om 17.15 uur maar om 18.14 uur. Blijkbaar heeft klager zich een uur vergist. Van strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) is geen sprake.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie vat klagers bezwaar aldus op dat hij de uiting in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen voor zover deze wordt uitgezonden op een tijdstip dat ook jonge kinderen naar de televisie kijken.

Adverteerder doet een beroep op de aan de hand van de Kijkwijzer van het NICAM    bepaalde classificatie. De Commissie stelt voorop dat de indeling van een uiting in een bepaalde leeftijdscategorie aan de hand van dit classificatiesysteem niet in de weg staat aan de bevoegdheid van de Commissie om voorwaarden te stellen aan het tijdstip van uitzenden van een televisiereclame. De NRC en de Kijkwijzer bevatten verschillende criteria, hetgeen ertoe kan leiden dat een adverteerder wordt aanbevolen om een televisiereclame op een ander tijdstip uit te zenden dan het tijdstip dat aan de hand van de Kijkwijzer geschikt geacht kan worden.

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen pleegt de Commissie zich terughoudend op te stellen, gezien het subjectieve karakter van deze criteria. In de onderhavige uiting is, naar haar oordeel, de grens van wat toelaatbare moet worden geacht, overschreden. In de vooraankondiging ziet men onder meer een blote vrouw die kennelijk seksuele gemeenschap heeft met de blote man op wie zij zit. De Commissie is van oordeel dat de uiting vanwege deze expliciet seksueel getinte beelden niet geschikt is voor jonge kinderen.

Gelet op het vorenstaande acht zij de uiting in strijd met de goede smaak en het fatsoen, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur en zal zij, gebruik makend  van haar bevoegdheid die volgt uit het bepaalde in artikel 17 lid 1 onder i van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep voorwaarden stellen ten aanzien van het tijdstip van uitzenden van de uiting.

 

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt aan het uitzenden van de uiting de voorwaarde dat dit niet vóór

20.00 uur plaatsvindt.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken