De bestreden uiting
Het betreft een aanbieding voor entreekaartjes voor attractieparken in de huis-aan-huis folder van adverteerder die begin oktober 2009 is verspreid. Naast afbeeldingen van verschillende attractieparken en de vermelding “2e halve prijs” staat onder de kop “Dubbel zoveel pret in de herfstvakantie”:
“ – Tweede kaartje halve prijs.
– Deze aanbieding geldt voor alle parken in het AH-assortiment zoals
Ouwehands Dierenpark of Madurodam.
– Geen wachttijden bij de kassa.
Kijk voor meer deelnemende parken en de voorwaarden op ah.nl.”
De klacht
In de folder staat dat de actie “Tweede kaartje halve prijs” geldt voor de herfstvakantie. De actie blijkt echter alleen te gelden voor de herfstvakantie van het noorden van Nederland en niet voor de periode waarin het zuidelijk deel van het land herfstvakantie heeft.
Het verweer
In de uiting wordt voor de voorwaarden verwezen naar de website van adverteerder. In de (door adverteerder overgelegde) voorwaarden staat onder meer dat de “actie loopt van 12 t/m 25 oktober 2009” en dat de toegangskaarten inwisselbaar zijn “tot einde seizoen 2009”. De uiting is niet onduidelijk of misleidend.
De repliek
De aanduiding “herfstvakantie” zal in het algemeen worden opgevat als de periode in de herfst waarin kinderen vrij van school zijn. De voor de herfstvakantie aangekondigde actieperiode blijkt echter niet overeen te komen met de periode waarin het zuidelijk deel van het land herfstvakantie heeft.
De dupliek
De toegangskaarten voor de deelnemende parken zijn verkrijgbaar tijdens de in de voorwaarden vermelde actieperiode en kunnen worden ingewisseld tot het einde van het seizoen 2009, dus bijvoorbeeld in de herfstvakantie.
Het oordeel van de Commissie
In de bestreden reclame-uiting wordt een tweede toegangskaartje voor bepaalde attractieparken voor de halve prijs aangeboden onder de aanhef “Dubbel zoveel pret in de herfstvakantie”. Voor de op de actie van toepassing zijnde voorwaarden wordt daarbij verwezen naar de website van adverteerder. In de voorwaarden staat de looptijd van de actie, te weten van 12 t/m 25 oktober 2009, en het feit dat de kaarten bij de meeste parken inwisselbaar zijn tot het eind van het seizoen 2009.
De Commissie is van oordeel dat adverteerder daarmee voldoende duidelijk heeft gemaakt wanneer men de kaartjes dient te kopen en dient in te wisselen. Dat in de advertentie wordt gesproken over “Dubbel zo veel pret in de herfstvakantie” doet daaraan niet af. De gemiddelde consument zal deze woorden zo uitleggen dat in de uiting de herfstvakantie wordt genoemd als een goede gelegenheid voor het inwisselen van de in de actieperiode aangeschafte toegangskaarten.
De beslissing
Gelet op het vorenstaande wijst de Commissie de klacht af.