a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00003

Datum:

25-02-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een radiocommercial waarin wordt gezegd: “In de openingsscène van Californication seizoen drie beschrijft Hank Moody de vagina van zijn sekspartner als: A. ‘Lekker warm en uitnodigend’, B. ‘Ruim maar perfect passend’, C. ‘Een heerlijk plekje om je nog eens lekker in om te draaien’ (…)”

 

De klacht

 

De commercial wordt uitgezonden op tijden dat kinderen naar de radio luisteren. Gelet hierop acht klaagster de reclame-uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Nederlandse Reclame Code.

 

Verweer

 

Het verweer luidt, samengevat, als volgt.

 

Adverteerder is van mening dat de commercial niet in strijd is met de goede zeden, het fatsoen dan wel de goede smaak. Zij acht het vanzelfsprekend dat niet iedereen dezelfde smaak heeft. Voor de gemiddelde luisteraar is de commercial niet zodanig schokkend dat deze ontoelaatbaar is. De uiting is getoetst door het wetenschappelijke classificatiesysteem van het Nicam. Volgens deze classificatie kan deze commercial worden uitgezonden op ieder tijdstip van de dag en wordt deze niet schadelijk geacht voor kinderen of volwassenen. Hoewel adverteerder het standpunt van klaagster niet volgt, hadden de tijdstippen waarop de commercial is uitgezonden, gelet op de doelgroep, niet haar voorkeur. Adverteerder is gebonden aan de ruimte die beschikbaar is.

 

Het oordeel van de Commissie 

 

De Commissie vat het bezwaar van klaagster aldus op dat zij de commercial voor kinderen ontoelaatbaar acht. In dit verband zal de Commissie beoordelen of de commercial, voor zover deze wordt uitgezonden op tijden dat kinderen ook nog naar de radio luisteren, in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen.

 

Met betrekking tot de onderhavige uiting is de Commissie van oordeel dat het woordgebruik in de commercial dermate seksueel getint is dat, voor zover deze wordt uitgezonden op tijdstippen dat kinderen ook nog naar de radio luisteren, de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht zijn overschreden. De Commissie acht de uiting in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Zij zal, gebruik makend van haar bevoegdheid in artikel 17 lid 1 sub i van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, voorwaarden stellen aan het tijdstip van uitzending van de reclame.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur.

Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt aan uitzending van de reclame de voorwaarde dat deze na 20.00 uur plaatsvindt.

 

Partijen hebben, voor zover zij in het ongelijk zijn gesteld, de mogelijkheid tegen deze uitspraak beroep aan te tekenen bij het College van Beroep, onder gelijktijdige storting van

het voor de behandeling van het beroep verschuldigde bedrag.

Het beroepschrift dient binnen 14 dagen na dagtekening van deze uitspraak in het bezit te zijn van het College van Beroep, waarvan het secretariaat gevestigd is te Amsterdam.

Het postadres van het secretariaat is: postbus 75684, 1070 AR Amsterdam.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken