De bestreden reclame-uiting
Het betreft een promo voor het programma Fobiac, uitgezonden om 18.45 uur op Veronica. In de promo is een lijk als gevolg van zelfmoord te zien. Tevens ligt er een persoon in een witte zak op een tafel. Een voice-over zegt onder meer: ‘De angst voor lijken, maandag om 22.15 uur bij Veronica’.
De klacht
Rond etenstijd worden promo’s uitgezonden met beelden van lijken. Gelet op dit tijdstip meent klager dat de uiting in strijd is met de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Het verweer
Adverteerder verzoekt de Commissie de klacht niet in behandeling te nemen nu de NICAM reeds aan adverteerder heeft verzocht inhoudelijk te reageren op deze promo. Het NICAM is in het kader van zelfregulering door de politiek ingesteld als toezichthoudende instantie ter bescherming van jeugdige kijkers. Adverteerder acht het dan ook onnodig en overbodig in dit soort zaken eveneens verantwoording af te leggen bij de Commissie. Indien de Commissie de zaak toch in behandeling wenst te nemen, verwijst SBS naar het verweerschrift dat ter zake is ingediend bij de NICAM. Daarin wordt naar voren gebracht dat adverteerder conform de richtlijnen van het NICAM Kijkwijzersysteem, deze promo vòòr 20 uur had mogen uitzenden.
Het oordeel van de Commissie
1) De Commissie stelt voorop dat de indeling van een uiting in een bepaalde leeftijdscategorie aan de hand van het classificatiesysteem van het NICAM niet in de weg staat aan de bevoegdheid van de Commissie om voorwaarden te stellen aan het tijdstip van uitzending van een televisiereclame. De Commissie en het NICAM toetsen (reclame-)uitingen aan verschillende criteria, hetgeen ertoe kan leiden dat een adverteerder door de Commissie wordt aanbevolen om een uiting op een ander tijdstip uit te zenden dan aan de hand van de Kijkwijzer geschikt wordt geacht.
2) De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klager de uiting in strijd acht met de goede smaak en het fatsoen, voor zover deze wordt uitgezonden op tijden wanneer kinderen televisie kijken. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria.
3) In het onderhavige geval acht de Commissie de grenzen van wat toelaatbaar moet worden geacht, overschreden. De Commissie overweegt daartoe dat de promo onder meer beelden bevat van een lijk als gevolg van zelfmoord. Anders dan bij een televisieprogramma het geval is, wordt de uitzending van een promo niet aangekondigd in een (televisie-)gids en wordt bij aanvang daarvan niet gewaarschuwd voor eventueel voor kinderen ongeschikte beelden. De Commissie overweegt voorts dat de promo is uitgezonden tijdens een televisieprogramma dat geschikt is voor alle leeftijden en waarnaar daarom mogelijk ook kinderen kijken.
4) Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de goede smaak en het fatsoen, voor zover deze wordt uitgezonden vòòr 20.00 uur en zal zij (overeenkomstig haar bevoegdheid neergelegd in artikel 17 lid 1 sub g van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep) voorwaarden stellen aan het tijdstip van uitzenden.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC, voor zover deze vòòr 20.00 uur wordt uitgezonden. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt aan uitzending van de reclame de voorwaarde dat deze niet vòòr 20.00 uur plaatsvindt.