De bestreden reclame-uiting
Het betreft de radiocommercial ‘Doof worden doe je zo’ van adverteerder, uitgezonden op 2 mei 2010 op QMusic. Na het horen van ‘seksgeluiden’ zegt een voice-over: ‘Ja, soms is het heel prettig om doof te zijn. Dan hoor je in elk geval je ouders niet seksen. Test nu hoe doof jij bent op tmf.nl/doofwordendoejezo’.
De klacht
Klaagster vindt de seksgeluiden in de radiocommercial ongepast, zeker voor zover de commercial wordt uitgezonden vòòr 22.00 uur ’s avonds en er mogelijk kinderen luisteren.
Het verweer
Adverteerder heeft op haar zender TMF een speciale hoorcampagne gelanceerd om jongeren bewust te maken van de gevolgen van harde muziek en geluiden en eventueel daaruit voortvloeiende gehoorschade. Adverteerder heeft gekozen voor een ludieke campagne om zo de doelgroep beter te bereiken en om niet betuttelend over te komen. De uiting is getoetst door het Nicam en volgens het classificatiesysteem kan deze commercial uitgezonden worden op elk tijdstip van de dag en is deze niet schadelijk bevonden voor kinderen en/of volwassenen. Gelet op het bovenstaande is adverteerder van mening dat de uiting niet in strijd is met de Nederlandse Reclame Code.
Het oordeel van de Commissie
1) De Commissie stelt voorop dat de indeling van een uiting in een bepaalde leeftijdscategorie aan de hand van het classificatiesysteem van het NICAM, niet in de weg staat aan de bevoegdheid van de Commissie om klachten te beoordelen over het tijdstip van uitzenden van een commercial.
2) De Commissie vat de klacht aldus op dat klaagster de uiting in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen en/of de goede zeden. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting met deze criteria in strijd is, stelt de Commissie zich terughoudend op gezien het subjectieve karakter daarvan. Hoewel de Commissie er begrip voor heeft dat deze uiting niet door een ieder wordt gewaardeerd, acht zij deze niet zodanig schokkend dat de grens van wat ontoelaatbaar moet worden geacht, is overschreden, ook niet wanneer dit gebeurt op een tijdstip dat ook kinderen naar de radio luisteren. De Commissie acht de klacht dan ook ongegrond.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.