De bestreden reclame-uiting
Het betreft een ongeadresseerde reclamefolder van adverteerder. De uiting bevat een afbeelding van een deel van het gezicht van een man met een onderkin. Om zijn hals ligt een strakke ketting van worstjes. Bovenaan de afbeelding staat:
‘40% van de volwassenen en 20% van de kinderen leidt aan overgewicht’.
De klacht
Het lijkt of de man op de afbeelding met zijn hoofd in een strop van worstjes hangt en dood is. Overgewicht zou daarmee gelijk staan aan zelfmoord door het eten van vet en ongezond voedsel. Volgens klager is de reclame in strijd met de goede smaak en het fatsoen.
Het verweer
Adverteerder biedt ouders en kinderen een trainingsprogramma aan om op verantwoorde en gezonde wijze af te vallen. Steeds meer volwassenen en jongeren in Nederland lijden aan overgewicht. De opzet van de folder is om mensen bewust te maken van het gevaar van overgewicht. Juist om dit bewustwordingsproces te versterken, heeft adverteerder gekozen voor de shockerende foto.
Het oordeel van de Commissie
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter daarvan. Met betrekking tot de onderhavige uiting, acht de Commissie de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht niet overschreden.
De Commissie heeft er begrip voor dat er mensen zijn die de bestreden uiting niet waarderen. Echter, nu de daarin genoemde mededelingen – die (mede) zijn gedaan in het kader van de bewustwording van een maatschappelijk probleem – niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen, kan dit niet tot een ander oordeel leiden.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.