a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00742

Datum:

26-11-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Goede smaak/fatsoen

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een in doorzichtig cellofaan verpakte, geadresseerde reclame-uiting. De uiting bevatte de twee kaarten, die in kopie aan deze uiting zijn gehecht en waarvan de als a gemerkte briefkaart door het cellofaan zichtbaar was.

 

De klacht

 

Omdat gekozen is voor een verpakking van doorzichtig cellofaan is de als a gemerkte briefkaart voor een ieder zichtbaar. De uiting is weliswaar bestemd voor jong volwassenen en studenten, maar er wordt geen rekening mee gehouden dat deze ook wel eens door jongere kinderen uit de brievenbus zou kunnen worden gehaald. Daarnaast meent klager dat het goed mogelijk is dat meer mensen de uiting aanstootgevend vinden.

 

Het verweer

 

De uiting maakt deel uit van een reeks van kaarten met het  thema: “Geniet ervan, zolang het nog kan.”

De kaarten zijn bestemd voor de doelgroep van Husk Studentenreizen, te weten studenten, en  ze zijn gestuurd naar diegenen die in de afgelopen twee jaar met Husk op reis zijn geweest (in de leeftijd van 16 tot 30 jaar, met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar).

Bewust is gekozen voor een verpakking van doorzichtig cellofaan opdat de uiting zou opvallen tussen de reguliere reclame. Door de uiting alleen te sturen aan klanten uit het eigen database is de kans dat de kaarten zouden worden gezien door mensen die hier aanstoot aan zouden kunnen nemen, klein gehouden. Diegenen die hebben laten weten tegen deze uiting bezwaar te hebben, zijn uit de database verwijderd.

Hoewel de uiting wellicht gewaagd is, is deze niet in strijd met artikel 2 noch met artikel 3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De kaart toont weliswaar een vrouw in een uitdagende en erotisch geladen houding, maar deze is niet dermate expliciet dat de uiting in strijd is met de NRC. Bovendien gaat het hier om een subjectieve beleving.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie leest klagers bezwaar aldus dat hij de uiting in strijd acht met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 NRC.

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting daarmee in strijd is, stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter van deze criteria.

 

De als a gemerkte door het cellofaan zichtbare foto, met de tekst “Geniet ervan”, toont  een schaars geklede naar achteren leunende vrouw met licht opgetrokken en gespreide benen, kennelijk genietend van de orale seks die de gehurkt voor haar zittende man met haar bedrijft, gezien de daaronder staande  tekst “Geniet ervan”. Een dergelijke erotisch getinte foto behoort niet in handen te komen van jonge kinderen.

Deze geadresseerde uiting is weliswaar gestuurd aan de doelgroep, die bestaat uit studenten tussen 16 en 30 jaar, maar veel studenten wonen (nog) bij hun ouders en in dat geval kan de uiting in handen komen van jongere broertjes en/of zusjes. 

Door de uiting in doorzichtig cellofaan te versturen, waardoor er een kans bestaat dat deze niet alleen de geadresseerde student bereikt maar mogelijk ook jonge kinderen, is reclame gemaakt in strijd met artikel 2 NRC, nog daargelaten de klacht dat meer mensen de uiting als aanstootgevend zouden kunnen opvatten. 

 

De beslissing

 

Gelet op het hierboven overwogene acht de Commissie, voor zover deze in doorzichtig cellofaan is verspreid, in strijd met artikel 2 NRC.

Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.   

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken