De bestreden reclame-uiting
Het betreft een in doorzichtig cellofaan verpakte, geadresseerde reclame-uiting. De uiting bevatte twee kaarten, waarvan de briefkaart met de tekst “Geniet ervan” door het cellofaan heen zichtbaar was.
De klacht
De uiting was gestuurd aan klaagsters oudste, studerende kind. Zij acht het schokkend om op de deurmat, in een huis met ook jonge kinderen, deze pornografische kaart aan te treffen.
Het verweer
De uiting maakt deel uit van een reeks van kaarten met het thema: “Geniet ervan, zolang het nog kan.”
De kaarten zijn bestemd voor de doelgroep van Husk Studentenreizen, te weten studenten, en zijn gestuurd naar diegenen die in de afgelopen twee jaar met Husk op reis zijn geweest (in de leeftijd van 16 tot 30 jaar, met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar).
Bewust is gekozen voor een verpakking van doorzichtig cellofaan opdat de uiting zou opvallen tussen de reguliere reclame. Door de uiting alleen te sturen aan klanten uit het eigen database is de kans dat de kaarten zouden worden gezien door mensen die hier aanstoot aan zouden kunnen nemen, klein gehouden. Diegenen die hebben laten weten tegen deze uiting bezwaar te hebben, zijn uit de database verwijderd.
Hoewel de uiting wellicht gewaagd is, is deze niet in strijd met artikel 2 noch met artikel 3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De kaart toont weliswaar een vrouw in een uitdagende en erotisch geladen houding, maar deze is niet dermate expliciet dat de uiting in strijd is met de NRC. Bovendien gaat het hier om een subjectieve beleving.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie leest klaagsters bezwaar aldus dat zij de uiting in strijd acht met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 NRC.
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting daarmee in strijd is, stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter van deze criteria.
De als a gemerkte door het cellofaan zichtbare foto, met de tekst “Geniet ervan”, toont een schaars geklede naar achteren leunende vrouw met licht opgetrokken en gespreide benen, kennelijk genietend van de orale seks die de gehurkt voor haar zittende man met haar bedrijft, gezien de daaronder staande tekst “Geniet ervan”. Een dergelijke erotisch getinte foto behoort niet in handen te komen van jonge kinderen.
Deze geadresseerde uiting is weliswaar gestuurd aan de doelgroep, die bestaat uit studenten tussen 16 en 30 jaar, maar veel studenten wonen (nog) bij hun ouders en in dat geval kan de uiting in handen komen van jongere broertjes en/of zusjes.
Door de uiting in doorzichtig cellofaan te versturen, waardoor er een kans bestaat dat deze niet alleen de geadresseerde student bereikt maar mogelijk ook jonge kinderen, is reclame gemaakt in strijd met artikel 2 NRC.
De beslissing
Gelet op het hierboven overwogene acht de Commissie de uiting, voor zover deze in doorzichtig cellofaan is verspreid, in strijd met artikel 2 NRC.
Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.