De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radioreclame waarin een vrouw met zwoele stem zegt:
“Lippen met intense kersensmaak of de zoete smaak van Pina Colada ergens anders op je lichaam? Ontdek één van de glijmiddelen van Durex Play! Maak je seksleven nóg leuker en kijk op durexplay.nl voor spannende tips. Durex play: it’s Playtime!”.
De klacht
Klaagster stoort zich aan deze reclame die overdag word uitgezonden, terwijl klaagster met haar jonge kinderen of collega’s naar de radio luistert. Zij voelt zich ongemakkelijk op de werkvloer; het lukt haar niet te doen alsof ze de reclame niet hoort. Dergelijke reclames behoren ’s avonds te worden uitgezonden.
Het verweer
In de uiting staat een wezenlijk onderdeel van ieders leven centraal: intimiteit. Producten op dit gebied zijn beschikbaar bij alom geaccepteerde drogisten, maar ook bij Albert Heijn. Hieruit blijkt dat de maatschappij ontvankelijk is voor dit onderwerp.
Adverteerder heeft bewust gekozen voor communicatie via een niet visueel medium. Op dit medium, radio, worden volwassenen en kinderen op dezelfde tijdstippen en via het in de klacht genoemde radiostation, Q Music, blootgesteld aan extremere boodschappen. Hierbij valt te denken aan uitspraken van DJ’s en aan diverse liedjes.
In de uiting is expliciet taalgebruik vermeden. Voor meer details of een uitgebreide omschrijving wordt verwezen naar www.durexplay.nl.
Adverteerder concludeert dat de uiting moet kunnen worden uitgezonden op de tijdstippen waarop dat is gebeurd. Inmiddels wordt de reclame niet meer uitgezonden.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de uiting in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen en/of de goede zeden, voor zover deze overdag wordt uitgezonden. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) die criteria, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan.
De Commissie stelt voorop dat het adverteerder op zichzelf vrij staat om overdag reclame te maken voor producten op het gebied van seksualiteit. Met inachtneming van voornoemde terughoudendheid acht de Commissie de onderhavige wijze van aanprijzen van glijmiddelen van Durex Play, daaronder begrepen de verwijzingen naar
-samengevat- een nóg leuker seksleven en “durexplay.nl voor spannende tips”, niet van dien aard dat -voor zover deze reclame overdag wordt uitgezonden- de grens van het toelaatbare wordt overschreden.
Dat niet iedereen (het horen van) de uiting zal waarderen, bijvoorbeeld omdat deze kan leiden tot vragen van kinderen over seksualiteit, leidt niet tot een ander oordeel.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.