De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame waarin onder meer wordt gezegd:
“Het AD verwent alle kinderen met een gratis elektrische tandenborstel van Studio 100. Spaar mee voor een megacoole K3 (..) tandenborstel. (..) Koop morgen het AD”.
De klacht
Gesuggereerd wordt dat men bij aankoop “morgen” van het AD een elektrische kindertandenborstel ontvangt. Dit blijkt niet het geval te zijn; men dient 10 weken lang de krant te kopen om stempels of zegels te verzamelen. De uiting is misleidend.
Het verweer
Adverteerder heeft op de klacht gereageerd, waarbij met name is ingegaan op de inhoud van de advertentie betreffende de onderhavige actie in het AD van 16 september 2011.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat de klacht uitsluitend betrekking heeft op een televisiereclame en niet op een advertentie in het AD.
Uit de televisiereclame valt naar het oordeel van de Commissie voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk op te maken dat men dient te sparen voor het ontvangen van een kindertandenborstel. Gezegd wordt “Spaar mee” en deze woorden verschijnen ook in beeld. In de uiting ligt niet de suggestie besloten dat men de tandenborstel zou ontvangen na enkele aankoop van één exemplaar van het AD. In de uiting wordt gezegd “Koop morgen het AD”, maar deze mededeling verwijst kennelijk naar nadere informatie in die krant over de onderhavige actie. Zo bevat de uiting ook beelden van een pagina in het AD waarop een artikel met de kop “Gratis tandenborstel” staat.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.