a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2011/01212

Datum:

27-01-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Goede smaak/fatsoen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial waarin een vader en moeder telefonisch met elkaar overleggen wie de sinterklaascadeautjes moet kopen. Beiden zijn, (slordig) verkleed als Sinterklaas, te zien in hun werkomgeving, de vader als slager in een abattoir en de moeder in een nagelstudio. De voice-over zegt: “Naast een druk leven ook nog voor Sinterklaas spelen? Ook daarom koop je bij bol.com. Dan weet je zeker dat je de cadeautjes op tijd in huis hebt.”

 

De klacht

 

Klaagster vindt het “belachelijk” dat een commercial waarin een “overduidelijke nep Sinterklaas” in vlees staat te hakken, overdag op televisie wordt uitgezonden. Klaagster heeft de televisiecommercial gezien op 1 december 2011 om 10.45 uur.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Voor zover nodig voor de beslissing wordt hierna op het verweer ingegaan.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie vat het bezwaar van klaagster aldus op dat zij de televisiecommercial, voor zover deze wordt uitgezonden op momenten dat kinderen ook naar de televisie kijken, in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met criteria als de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria, terughoudend op. Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat de on­der­havige, duidelijk overdreven en humoristisch bedoelde commercial, waarin, zoals ook door klaagster gesteld, overduidelijk sprake is van een slordig verklede nep Sinterklaas, niet van dien aard is dat de grens van het toelaatbare is over­schre­den. Dit geldt ook voor zover de commercial overdag is uitgezonden wat, naar adverteerder heeft gesteld, als gevolg van een fout van het mediabureau één maal is gebeurd.

 

De Commissie heeft er overi­gens begrip voor dat niet iedereen de onderhavige uiting zal waar­deren. Dit is evenwel geen aanleiding om over het voorgaande anders te oor­delen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken