De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame waarin de kijker wordt opgeroepen om te protesteren tegen “de moord op apenmoeders” en “de smokkel van wilde dieren die daarbij massaal sterven”. Daarbij worden beelden vertoond van het hoofd van een dode volwassen aap en van het lijkje van een baby-aap in een koffer.
De klacht
De reclame werd uitgezonden vóór 19.00 uur. Klaagster vindt de beelden schokkend en daardoor niet geschikt voor kinderen.
Het verweer
Het is spijtig dat het spotje aanstootgevend wordt genoemd. Adverteerder heeft er nadrukkelijk voor gezorgd dat er geen bloederige beelden te zien zouden zijn. Inmiddels is een aangepast spotje aangeleverd bij RTL, zonder apenhoofd en overleden babyaapje in een koffer. In geval van uitzending vóór 19.00 uur wordt dit spotje ingezet.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie acht de beelden van het hoofd van een overleden, volwassen aap en van het lijkje van een baby-aap dermate indringend en gruwelijk, dat zij de reclame in strijd acht met de goede smaak, voor zover deze wordt uitgezonden op een tijdstip dat (jonge) kinderen kunnen worden geacht naar de televisie te kijken. Zij zal voorwaarden stellen aan het tijdstip van uitzenden van de reclame.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt als voorwaarde aan het tijdstip van uitzenden van de reclame dat uitzending pas plaatsvindt vanaf 20.00 uur.