a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2014/00277

Datum:

12-05-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

Het betreft een vooraankondiging van het programma “Adam zkt. Eva”.

Daarin ziet men 2 naakte mannen en 2 naakte vrouwen op een tropisch strand en wordt onder meer het volgende gezegd:

Voice over: “Wat begint met 2 naakte singles wordt een strijd tussen 4 liefdeskandidaten”.

Man A tegen man B: “Hé Maurice, heb je d’r al één genaaid of niet?

Hoezo nee.

Vanavond gaan we naaien, hoor.

Ja, wat naaien”

Voice-over: “Is er lust of is er ook liefde?”

Man tegen een vrouw: “Jij houdt wel van banaantjes, hè”.

Voice-over: “Adam zoekt Eva. Morgen om half negen bij jouw RTL5”

Tot slot verschijnen een elkaar innig omhelzende en tongzoenende naakte man en vrouw in beeld.

De klacht

De onderhavige uiting met naakte mensen werd uitgezonden om half 7 ’s avonds. Op dat moment kijken er nog kinderen naar de televisie terwijl de uiting voor hen ongeschikt is.

Het verweer

Allereest is verweerder van mening dat de promo een aankondiging betreft die geen aanprijzend element bevat, zodat de uiting geen reclame-uiting is in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De uiting bevat slechts een korte introductie van het RTL5 programma “Adam zkt. Eva” en er wordt meegedeeld dat het de volgende dag wordt uitgezonden.

Mocht de Commissie van oordeel zijn dat de uiting een reclame-uiting is, dat rijst de vraag in strijd met welk artikel van de NRC klaagster de uiting acht. Verweerder vermoedt dat klaagster het oog heeft op artikel 2 NRC en verwijst in dat verband naar de toelichting bij deze bepaling.

Verweerder is van mening dat in de promo de grens van het toelaatbare niet is overschreden. Er worden naakte mensen in beeld gebracht op een afgelegen eiland die met elkaar kennismaken. De manier waarop de personen in beeld worden gebracht heeft geen seksueel karakter. Het gaat om alledaagse handelingen zoals wandelen en eten bereiden. Nu van expliciet seksueel getinte beelden geen sprake is, is er geen reden voorwaarden te stellen aan het uur van uitzending van de uiting.

Het oordeel van de Commissie

In de eerste plaats dient de vraag te worden beantwoord of de Commissie bevoegd is de onderhavige uiting te beoordelen, nu verweerder dat bestrijdt.

De Commissie beantwoordt deze vraag in positieve zin. Naar haar oordeel dient de uiting te worden aangemerkt als reclame in de zin van artikel 1 NRC, omdat deze geen louter feitelijke informatie bevat over het nog uit te zenden programma, maar een duidelijk aanprijzend karakter heeft. Niet alleen wordt meegedeeld wanneer het programma “Adam zkt. Eva” wordt uitgezonden, maar daarbij worden ook beelden getoond uit het aangekondigde programma, teneinde de kijker ertoe te bewegen daarnaar te gaan kijken.

Gelet hierop is de Commissie van oordeel dat de uiting dient te worden aangemerkt als een reclame-uiting in de zin van artikel 1 NRC die de Commissie bevoegd is aan de NRC te toetsen.

De Commissie vat klaagsters bezwaar aldus op dat zij de uiting in strijd acht met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de NRC, voor zover deze wordt uitgezonden op een tijdstip dat jonge kinderen naar de televisie kijken.

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting met eerdergenoemde criteria in strijd is, stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter daarvan. Met inachtneming van genoemde terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat de grens van het toelaatbare is overschreden. Zij overweegt daartoe dat in de uiting eerst naakte mensen in beeld komen die seksueel getinte opmerkingen maken waarna enige tijd, beeldvullend, een naakte man en een naakte vrouw in een innige omhelzing en tongzoenend in beeld worden gebracht.

In vorenstaande beelden ziet de Commissie aanleiding om voorwaarden te stellen aan het tijdstip van uitzending van deze reclame-uiting.

De beslissing

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 NRC voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Zij beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt als voorwaarde aan uitzending van de reclame dat deze niet vóór 20.00 uur plaatsvindt.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken