De bestreden uiting
Het betreft een uiting van KPN die hoorbaar is indien een KPN-klant belt naar een niet-bestaand telefoonnummer. Medegedeeld wordt:
“Dit nummer is niet in gebruik. We helpen u graag verder bij het vinden van het juiste nummer. Bel voor inlichtingen binnenland 1888, ik herhaal 1888”.
De klacht
De klacht kan als volgt worden samengevat.
In de uiting wordt niet vermeld dat het bellen met 1888 geld kost. Klager heeft de volgende “redenen” voor zijn klacht:
1.
Er wordt ongevraagd reclame gemaakt voor een product dat geld kost.
2.
Klager noch KPN kunnen de bewuste mededeling “uitzetten”. Er is geen keuze.
3.
Ook mensen met een geringer vermogen (bijvoorbeeld ouderen of jonge kinderen) worden ertoe aangezet het nummer te bellen. Na het bellen wordt wel vermeld dat het nummer geld kost, maar deze doelgroep beseft dat niet altijd.
4.
Niet duidelijk is om welk soort informatiedienst het gaat. Het betreft immers geen 0800- of 0900-nummer.
5.
Zodra gebeld wordt met 1888 kost dit nummer al geld.
6.
Restitutie is vervolgens niet mogelijk.
Het verweer
Namens verweerder is onder meer het volgende naar voren gebracht.
De onderhavige melding van KPN bij het bellen naar een niet bestaand nummer is een gratis servicemededeling voor KPN klanten. Van reclame is geen sprake. De melding is kosteloos. Na de melding wordt de verbinding verbroken.
Indien de klant 1888 belt, wordt conform de toepasselijke regelgeving over nummerinformatiediensten eerst het tarief van de dienst vermeld. Deze vermelding is kosteloos. Pas indien de klant na de melding van het tarief de verbinding in stand houdt, zijn kosten voor de dienst verschuldigd.
Het oordeel van de Commissie
1.
De Commissie stelt voorop dat de bestreden uiting moet worden aangemerkt als reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De bewuste mededeling omtrent het nummer 1888, die wordt gedaan aan KPN klanten die bellen naar een niet bestaand nummer, is een systematische directe aanprijzing van een dienst van KPN, door KPN.
2.
De Commissie begrijpt uit het verweer dat kosten zijn verschuldigd voor de dienst die KPN biedt via het nummer 1888, en dat deze kosten worden vermeld na het bellen van 1888. De Commissie stelt vast deze kosten niet zijn vermeld in de bestreden uiting zelf, en dat in deze uiting ook niet wordt gewezen op het feit dat kosten zijn verbonden aan de bewuste dienst. In zoverre acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d NRC. Het feit dat deze mededeling wel wordt gedaan zodra er een verbinding tot stand is gekomen met de dienst 1888, doet daar niet aan af. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
3.
Naar aanleiding van de “redenen” die klager voor zijn klacht heeft aangevoerd, overweegt de Commissie nog het volgende.
Ad 1.
Het enkele feit dat in dit geval ongevraagd reclame wordt gemaakt voor een product dat geld kost, is onvoldoende om tot het oordeel te komen dat de uiting om die reden in strijd is met de NRC.
Ad 2.
Dat men geen keuze heeft om de bewuste mededeling al dan niet te horen te krijgen, betekent niet dat de uiting om die reden in strijd is met de NRC.
Ad 3 en 4.
De Commissie verwijst naar haar oordeel hierboven, inhoudende dat zij de uiting onduidelijk acht ten aanzien van de prijs van het product.
Ad 5 en 6.
Verweerder heeft medegedeeld dat na het bellen van 1888 eerst het tarief wordt vermeld, dat deze vermelding kosteloos is en dat pas kosten in rekening worden gebracht, indien men na de vermelding van het tarief, niet de verbinding verbreekt. De Commissie ziet geen aanleiding om de juistheid van deze mededeling van KPN, die ook niet door klager is betwist, in twijfel te trekken.
De beslissing
Gelet op het oordeel onder 1 en 2 acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.