De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclamebord met daarop – voor zover van belang – de tekst:
“Pasfoto nodig?
1 setje voor € 10
2e set voor de helft van de prijs”
De klacht
Klaagster moest voor het maken van 3 sets pasfoto’s met haar kinderen € 30 betalen. Toen zij hiertegen bezwaar maakte bij adverteerder was haar reactie dat het 2e setje alleen voor de helft van de prijs is als het om foto’s van dezelfde persoon gaat. Nu dit niet uit de uiting blijkt is klaagster van mening dat sprake is van misleiding.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument na het lezen van de uiting zal denken dat hij een 2e set foto’s voor de helft van de prijs ontvangt, terwijl het kennelijk zo is dat deze prijs slechts geldt als het om foto’s van één en dezelfde persoon gaat. De Commissie is van oordeel dat deze beperking essentiële informatie betreft waarop de consument op voldoende duidelijke wijze in de uiting zelf geattendeerd had moeten worden. Het gebruikte medium, een reclamebord, bood daartoe voldoende ruimte.
Gelet op het voorgaande is in deze uiting sprake van het verborgen houden van essentiële informatie, als bedoeld onder c van artikel 8.3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht op grond van het voorgaande de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.