De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting in een reclamefolder van Kruidvat, waarin een “EIS Adventskalender” wordt aangeboden, voor zover daarop staat:
“EIS Adventskalender
Deluxe
89.95
t.w.v. € 650.00”.
In de uiting is een adventskalender afgebeeld met daarvoor diverse erotische producten.
De klacht
In de folder worden erotische producten voor volwassenen in combinatie met een adventskalender aangeboden. In verband met het sinterklaasfeest lezen ook kinderen deze folder. Klaagster voegt daaraan toe: “verwijs dan even discreet naar een website voor 18+”.
Het verweer
Adverteerder heeft aangevoerd dat zij de bestreden uiting toelaatbaar en niet in strijd met de goede smaak of fatsoen acht. Over smaak en fatsoen valt uiteraard te twisten. Adverteerder is echter van mening dat nergens uit de advertentie valt af te leiden dat hierdoor een grens van ontoelaatbaarheid zou zijn bereikt.
Al decennialang worden adventskalenders voor allerlei commerciële producten te koop aangeboden, in winkels en op websites, en heeft in deze vorm geen religieuze betekenis meer. De bewuste adventskalender speelt enkel in op de trend en is geenszins ontstaan met de intentie om te provoceren en/of te kwetsen.
De advertentie kan niet als aanstootgevend worden aangemerkt, of dat deze niet in de folder zou thuis horen maar op een 18+ website geplaatst zou moeten worden. Er wordt immers geen expliciete seksuele inhoud getoond. Ook hier zijn in het licht van de maatschappelijke opvattingen, de grenzen van toelaatbaarheid niet overschreden waardoor de uiting in strijd zou zijn met de goede smaak en fatsoen.
Het oordeel van de Commissie
1. Klaagster maakt bezwaar tegen de bestreden uiting nu daarin erotische producten worden aangeprezen, terwijl ook kinderen de reclamefolder lezen in verband met het aankomende sinterklaasfeest. De Commissie vat de klacht aldus op dat klaagster de uiting in strijd acht met de goede smaak en/of fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
2. Bij de beoordeling of een uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming van voornoemde terughoudendheid overweegt de Commissie als volgt. Naar de huidige maatschappelijke opvattingen dient het op zichzelf genomen toelaatbaar te worden geacht dat reclame wordt gemaakt voor producten op het gebied van seksualiteit. Daarbij mag van de adverteerder wel terughoudendheid worden verwacht in de wijze waarop de producten worden aangeprezen. In de bestreden uiting wordt een adventskalender met erotische producten aangeboden, waarbij een afbeelding is toegevoegd van de betreffende kalender en erotische producten zijn te zien. Hierin wordt verder niet omschreven wat het doel van de producten is. Naar het oordeel van de Commissie wordt de adventskalender aangeboden op een wijze die de toets van de Nederlandse Reclame Code kan doorstaan, waardoor dit klachtonderdeel niet kan slagen.
3. Het enkele feit dat in dezelfde reclamefolder ook producten voor kinderen, zoals speelgoed in verband met het aankomende sinterklaasfeest, worden aangeprezen, geeft geen aanleiding om over het voorgaande anders te oordelen.
4. De Commissie beslist als volgt.
De beslissing van de Commissie
De Commissie wijst de klacht af.