De bestreden reclame-uiting
Het betreft een tv-commercial van Young Capital die begint met de gesproken tekst: “There’s one thing in life we’ve all got to do: work” waarna in tekst en beeld een aantal voorbeelden van “work” wordt gegeven. Zo wordt onder meer gezegd “make phone calls, group calls, booty calls” (waarbij tijdens “booty calls” te zien is hoe een jonge man naar een scherm vol bewegende billen kijkt); “rob a bank, no, skip that” (te zien is hoe drie overvallers met tassen met geld een bank uit rennen); “use your body, make money” (met beelden van vrouwen die geld in de broek van een mannelijke ‘stripper’ doen), gevolgd door “Whatever works.”
De klacht
Klaagster maakt bezwaar tegen de tv-commercial omdat deze “de hele dag” wordt uitgezonden op de kinderzender Cartoon Network, terwijl deze niet geschikt is voor kinderen. In de reclame wordt volgens klaagster over “booty calls” gesproken met daarbij horende beelden, geld verdienen met je lichaam met beelden van een mannelijke stripper en een bank overvallen.
Het verweer
Adverteerder heeft meegedeeld dat de reclame sinds 21 januari 2022 niet meer wordt vertoond op Cartoon Network, om gehoor te geven aan de klacht.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter begrijpt klaagsters bezwaar tegen de televisiecommercial zo dat uitzending daarvan op een zender en tijdstip waarop verwacht mag worden dat jonge kinderen televisie kijken, de commercial in strijd doet zijn met de goede smaak als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
In de commercial wordt een aantal voorbeelden van ‘werk’ gegeven, waarbij naast serieuze voorbeelden ook grappig bedoelde, dubbelzinnige en sexueel getinte voorbeelden worden gegeven, zoals bijvoorbeeld de “booty calls”, waarbij men een jongeman eerst een (normaal) online “Zoom”-gesprek met meerdere deelnemers ziet voeren (“make phone calls, group calls”), en vervolgens alle schermpjes gevuld zijn met bewegende billen (“…booty calls”).
Dit beeld heeft een sexuele lading, evenals de later uitgesproken tekst “use your body, make money” met beelden van een stripper. Naar het oordeel van de voorzitter is de reclame met een knipoog bedoeld, waarbij begrippen als “dealen”, “booty calls” en “use your body” dubbelzinnig worden gebruikt bij de boodschap dat we allemaal moeten werken en dat er veel soorten werk zijn.
Voor zover de televisiespot wordt uitgezonden op tijdstippen waarop verwacht mag worden dat (jonge) kinderen geen televisie kijken, gaat de uiting naar het oordeel van de voorzitter de grenzen van het toelaatbare niet te buiten. Voor (jonge) kinderen acht de voorzitter de beelden met de Engelse tekst van de commercial echter niet geschikt, omdat de grappig bedoelde elementen hen waarschijnlijk zullen ontgaan, temeer nu de beelden elkaar snel opvolgen.
De voorzitter ziet in het voorgaande aanleiding voorwaarden te stellen aan het tijdstip van uitzending van de televisiecommercial. Volgens de vaste lijn van de beslissingen van de Reclame Code Commissie wordt in verband hiermee de grens van 20.00 uur gehanteerd.
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de televisiecommercial in strijd met de eisen van de goede smaak in de zin van artikel 2 NRC, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Daarom wordt als volgt beslist. Nu adverteerder heeft meegedeeld dat zij de tv-commercial niet langer op deze zender uitzendt, doet de voorzitter de aanbeveling ‘voor zover nog nodig’
De beslissing
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC voor zover deze vóór 20.00 uur wordt uitgezonden. Zij beveelt adverteerder, voor zover nodig, aan om uitzending van de reclame in deze vorm niet vóór 20.00 uur te laten plaatsvinden.