De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Boldking waarin het naakte bovenlichaam van een man is te zien die scheerschuim op zijn handen doet. Daarbij verschijnt de volgende tekst in beeld: “Shaving your family jewels will be as normal as watching Discovery Channel”. Vervolgens brengt de man een hand met scheerschuim naar zijn onderlichaam en beweegt deze zonder dat te zien is wat hij doet. Aan het einde van de commercial houdt de man een scheerapparaat voor de camera.
De klacht
Het is onacceptabel om omstreeks 16.00 uur (en soms zelfs vroeger) een reclame uit te zenden met een naakte man waarbij wordt gesuggereerd dat hij handelingen bij de genitale zone doet. Om die tijd kijken kinderen naar televisie. Ook volwassenen zitten niet op dergelijke walgelijke beelden te wachten.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter stelt voorop dat in de televisiecommercial geen geslachtsdelen zijn te zien. Wel wordt de indruk gewekt dat de man met een hand vol scheerschuim zijn genitaliën aanraakt. Dit volgt ook uit de verwijzing naar de “family jewels” in de tekst die in de uiting is te zien. De uiting strekt tot aanprijzing van een scheerapparaat of scheermesjes, zodat in feite op indirecte wijze een mogelijke toepassing van het aangeprezen product in beeld wordt gebracht. Naar het oordeel van de voorzitter kan niet worden gezegd dat de televisiecommercial daardoor de grens van het toelaatbare te buiten gaat, ook niet voor zover deze in de middag is uitgezonden. Dat niet iedereen een televisiecommercial als de onderhavige zal waarderen, leidt niet tot een ander oordeel. Om die reden wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.