a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2015/00542

Datum:

18-06-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Kinderen en jongeren

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een op het adres van klager ontvangen envelop, gericht ‘aan de (bijna) jarige’, met daarin een brochure (mailing) waarin suggesties worden gedaan voor diverse kinderfeestjes en waarin voorts staat: “Als je nu je kinderfeestje reserveert, krijg jij van ons je verjaardag cadeau!”(…) “Heb je al een keuze gemaakt? Je gratis verjaardag reserveren is zo gedaan:

Ga snel naar www.originele-kinderfeestjes.nl

Kies je kinderfeest

Vul tijdens je reservering bij ‘opmerkingen’ de actiecode (niet leesbaar voor de Commissie) in

Je betaalt pas bij aankomst, dan wordt ook direct je korting geregeld

Jij viert je meest originele verjaardag ooit. gratis!”

 

De klacht

 

De mailing is gericht aan de (bijna) jarige minderjarige zoon (9 jaar) van klager.

De zoon van klager begon na het lezen van de mailing meteen te ‘zeuren’ dat hij wilde lasergamen (één van de suggesties in de mailing). Klager heeft zijn zoon hierin moeten teleurstellen, hetgeen volgens klager lastig te begrijpen is voor een minderjarige omdat in de mailing staat dat de jarige indien hij een kinderfeestje reserveert zijn verjaardag cadeau krijgt. Klager vindt het onbegrijpelijk dat een uiting als de onderhavige wordt gericht aan kinderen in plaats van hun ouders. Ook vraagt klager zich af hoe adverteerder aan de informatie komt.

Het verweer

Adverteerder heeft de voor de mailing noodzakelijke persoonsgegevens verkregen uit het bestand van ‘Wij Jonge Ouders’. Dit bestand is door adverteerder aangekocht via het bedrijf ‘Focum Solutions B.V.’. Klager heeft zijn persoonsgegevens verstrekt toen hij zich opgaf voor het Wij cadeaupakket. Daarbij is ingestemd met het privacy statement dat uitdrukkelijk ziet op zowel de persoonsgegevens van de ouder(s) als op de gegevens van het kind. Tevens voorziet het privacy statement in de mogelijkheid dat derde partijen zoals adverteerder de persoonsgegevens gebruiken voor informatie over hun producten en diensten. Door onder toepasselijkheid van deze voorwaarden zijn persoonsgegevens te verstrekken, heeft klager ermee ingestemd dat ook zijn zoon direct benaderd kan worden. Hoewel de onderhavige mailing niet direct aan de zoon van klager, maar aan ‘de (bijna) jarige’ is geadresseerd leidt adverteerder hieruit af dat klager er geen prijs op stelt dat hij dan wel familieleden worden geïnformeerd over de diensten van adverteerder. Daarom zullen zijn gegevens worden verwijderd uit het adressenbestand van adverteerder.

Ten aanzien van de inhoud van de mailing stelt adverteerder dat deze erop ziet dat bij een reservering voor een kinderfeestje de kosten voor het arrangement van de jarige komen te vervallen, hetgeen expliciet staat vermeld in de mailing. Adverteerder begrijpt uit de klacht dat de inhoud van deze boodschap voor de zoon van klager duidelijk is geweest. Ook in de klachtomschrijving wordt niet nader ingegaan op de inhoud van de mailing. Adverteerder maakt hieruit op dat de klacht niet is gericht tegen de inhoud van de mailing.

 

Het oordeel van de Commissie

De onderhavige uiting is kennelijk geheel tot kinderen in de basisschoolleeftijd gericht. Derhalve is de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC) van toepassing.

Krachtens artikel 1 KJC mag een reclame gericht op kinderen (t/m 12 jaar) niets in woord, geluid of beeld bevatten waardoor kinderen op enigerlei wijze worden misleid over de mogelijkheid en eigenschappen van het aangeboden product. In de toelichting op dit artikel staat dat daarbij rekening gehouden dient te worden met hun bevattingsvermogen en verwachtingspatroon.

De Commissie is van oordeel dat adverteerder in strijd heeft gehandeld met voornoemd artikel door in de – rechtstreeks tot kinderen gerichte – uiting te vermelden: “Als je nu je kinderfeestje reserveert, krijg je van ons je verjaardag cadeau!” (…) “Je gratis verjaardag reserveren is zo gedaan.” (…) “Jij viert je meest originele verjaardag ooit. gratis!” Gelet op het bevattingsvermogen en verwachtingspatroon van kinderen is de Commissie van oordeel dat het gemiddelde kind deze informatie gemakkelijk aldus kan opvatten dat indien hij een reservering maakt voor een kinderfeestje (waartoe hij in de uiting wordt aangezet), hij zijn kinderfeestje gratis met al zijn vriendjes en vriendinnetjes bij adverteerder kan komen vieren. Dat alleen het jarige kind ‘gratis’ naar binnen kan, zal de doelgroep van de uiting naar het oordeel van de Commissie gemakkelijk ontgaan.

Dat klager kennelijk heeft ingestemd met het verstrekken van de persoonsgegevens van zowel hem als zijn minderjarige zoon aan adverteerder maakt het oordeel van de Commissie niet anders.

Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 1 KJC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken