De bestreden reclame-uiting
Het betreft een promo voor de misdaadserie ‘Penoza’.
De klacht
De reclame-uiting is uitgezonden direct na het programma ‘Taarten van Abel’ dat gericht is op (jonge) kinderen. Klaagster acht de promo vanwege het heftige geweld dat hierin wordt getoond niet bestemd voor de ogen van (jonge) kinderen.
Het verweer
Adverteerder is – evenals klaagster – ontstemd dat de NPO de reclame-uiting op deze plek (na de afsluiting van Zapp) heeft geplaatst. Adverteerder gaat altijd zeer zorgvuldig om met haar promo’s en beoordeelt deze nauwkeurig op de NICAM regels en bepaalt daarbij ook zelf wat zij passend vindt voor de doelgroep die zij wil bereiken. Bij deze promo heeft adverteerder zelf bepaald dat het wenselijk is dat deze ná 20:00 uur wordt geplaatst. De promo is ook apart gecodeerd aangeleverd aan NPO, die zorgdraagt voor de plaatsing. Helaas is de promo toch een keer te vroeg in het schema geplaatst, hetgeen niet de bedoeling was omdat de doelgroep van het programma zich daar niet bevindt. Onverminderd het hiervoor gestelde meent adverteerder dat de promo niet van dien aard is dat deze niet vóór 20:00 uur uitgezonden mag worden. De leeftijdsclassificatie voor de promo komt uit op negen jaar en geweld. De promo bevat geweld (klap in het gezicht) maar dat wordt niet als dusdanig ‘indringend’ beschouwd, dat hieruit een hogere kwalificatie zou moeten volgen. Verder is de scene van het pistool tegen het hoofd weliswaar angstaanjagend maar er volgen geen elementen als bloed/wonden. De promo is dan ook niet te schokkend voor uitzending overdag.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht aldus op dat klaagster de reclame-uiting in strijd acht met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), voor zover deze wordt uitgezonden op tijdstippen waarop (jonge) kinderen televisie kijken. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming hiervan oordeelt de Commissie als volgt.
In de reclame-uiting wordt een angstige sfeer, zowel qua beeld als geluid gecreëerd, mede vanwege het getoonde geweld. Zo komt er een auto met piepende banden aanrijden, is een gemaskerde man te zien, wordt er flink tegen elkaar geschreeuwd, een klap in het gezicht gegeven en tot slot wordt er een geladen pistool op het hoofd van een vrouw gezet en gezegd: “Geef me nou eens één goede reden waarom ik jou niet zou afschieten”. Gelet hierop acht de Commissie de promo niet geschikt om te worden uitgezonden op tijdstippen dat ook jonge kinderen daarvan kennis kunnen nemen en rondom programma’s die op kinderen zijn gericht. Volgens de vaste lijn van de beslissingen van de Commissie wordt in verband hiermee de grens van 20:00 uur gehanteerd. Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met de eisen van goede smaak en fatsoen en derhalve met artikel 2 NRC voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20:00 uur.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 2 NRC voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20:00 uur. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.