De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiecommercial voor de bioscoopfilm Crimson Peak. In de commercial wordt door beeld, geluid en de tekst van de voice-over “Een huis zo oud als dit…wordt een levend wezen” de sfeer opgeroepen van een naargeestig en spookachtig landhuis waar enge en mysterieuze dingen gebeuren. Aan het eind van de commercial is te zien hoe een jonge vrouw die – duidelijk angstig – in bed ligt wordt vastgepakt door een zwarte skeletachtige hand.
De klacht
De reclame wordt ook uitgezonden op tijdstippen waarop jonge kinderen naar televisieprogramma’s kijken. In de reclame voor een gruwelijke horrorfilm zijn beelden te zien die beangstigend kunnen zijn voor jonge kinderen.
Het verweer
De leeftijdsclassificatie voor de film Crimson Peak is 16 jaar en ouder met iconen voor geweld en grof taalgebruik. De leeftijdsclassificatie voor de spot komt uit op 9 jaar met icoon voor angst. Aangezien er op basis van deze classificatie geen restricties voor uitzendtijden zijn, heeft adverteerder gekozen voor een optimale rotatie van de spot. Uiteraard zit deze spot in het ‘umfeld’ van programma’s gericht op de doelgroep, aldus adverteerder, maar de uitzendtijdstippen gedurende de dag maken het mogelijk dat ook anderen de spot zien. Hoewel adverteerder er zeker van is dat alles volgens de regels is gedaan en ingezet, kan zij zich voorstellen dat de spot als intens wordt ervaren. De campagne voor Crimson Peak is op 17 oktober 2015 beëindigd. Naar aanleiding van de klacht zegt adverteerder toe voor een volgende (soortgelijke) film en de daarbij behorende campagne “het materiaal nog zorgvuldiger te beoordelen, om daarmee toekomstige klachten te verminderen of te voorkomen”.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie vat de klacht aldus op dat klaagster de commercial in strijd acht met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) voor zover de uiting wordt uitgezonden op tijdstippen waarop (ook) jonge kinderen televisie kijken. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan. Met inachtneming hiervan oordeelt de Commissie als volgt.
2. Door de in de commercial opgeroepen spannende sfeer en met name door het slotbeeld waarin de angstige vrouw wordt vastgegrepen door een zwarte skeletachtige hand is de commercial dermate angstaanjagend, dat de Commissie deze niet geschikt acht om te worden uitgezonden op tijdstippen dat ook jonge kinderen daarvan kennis kunnen nemen. Volgens de vaste lijn van de beslissingen van de Commissie wordt in verband hiermee de grens van 20.00 uur gehanteerd. Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met de eisen van goede smaak en fatsoen en derhalve met artikel 2 NRC voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 2 NRC voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.