De bestreden reclame-uiting
Het betreft een billboard waarop staat:
Vuurlinie Beverwijk presents
Halloween
night of
Darkness” en
“tijdens halloween
toer door 3
spookhuizen”
en koop nu
je tickets!
www.nightofdarkness.nl”.
De uiting bevat de afbeelding van een figuur die verwijst naar Halloween.
De klacht
De klacht kan als volgt worden samengevat.
Dit billboard met een doodshoofd met bloed staat langs de openbare weg, namelijk aan de “Noorderweg 13A in Beverwijk” en aan de “Communicatieweg/afrit nr. 9 van de A9 Rotonde Heemskerk”. Klaagster vindt de uiting erg grof en kan deze helaas niet “weg zappen” voor haar dochter van 6. Volgens de website www.nightofdarkness.nl” is het evenement bedoeld voor boven de 14 jaar. Dat geldt naar de mening van klaagster ook voor deze uiting.
Het verweer
Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.
Geprobeerd is mensen te wijzen op het evenement Night of Darkness en wel in de stijl van dit evenement, een Halloween spooktocht door Beverwijk. Getracht is een zorgvuldige afweging te maken tussen een opvallende, bij het onderwerp passende uiting die ook geschikt is voor plaatsing langs de openbare weg. Rekening is gehouden met de doelgroep. De betreffende driehoeksborden zijn geplaatst bij afritten van de snelweg van Heemskerk en Beverwijk, plekken waar niet of nauwelijks (jonge) kinderen langskomen.
Adverteerder begrijpt het bezwaar van klaagster goed. Dit bezwaar zal bij een volgende campagne worden betrokken.
Omdat de spooktocht erg eng kan zijn, is het evenement inderdaad geschikt voor boven de 14 jaar. Omdat de uiting langs de openbare weg staat en ook gezien kan worden door jongere kinderen, is deze minder eng gemaakt dan het evenement zelf. Natuurlijk is wel geprobeerd de aandacht te trekken en een voorproefje te geven van wat bezoekers kunnen verwachten.
Bij de komende editie van het evenement zal adverteerder rekening houden met het oordeel van de Commissie.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de uiting in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan. De Commissie beoordeelt of de uiting naar de huidige maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare overschrijdt.
De bestreden uiting bevat een afbeelding van een bebloede figuur met een gezicht dat aan een doodshoofd doet denken en met scherpe tanden. De Commissie heeft er begrip voor dat deze uiting niet door iedereen zal worden gewaardeerd, met name omdat de afbeelding door (jonge) kinderen als angstaanjagend kan worden ervaren. Met inachtneming van voornoemde terughoudendheid acht de Commissie de uiting echter niet ontoelaatbaar. De uiting, die aansluit bij de aard van Halloween, is -zo begrijpt de Commissie uit het verweer- geplaatst bij de afritten van de snelweg bij Beverwijk en Heemskerk, en daarmee op plaatsen waar (jonge) kinderen niet zeer frequent met de uiting zullen worden geconfronteerd. Niet is gebleken dat de uiting ook in de nabijheid van een basisschool of op een andere plaats die specifiek door kinderen wordt gepasseerd te zien is geweest.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.