a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Status:

Dossiernr:

2016/00319

Datum:

16-06-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een foto van een liggende, grotendeels naakte vrouw die van onderaf is gefotografeerd terwijl zij haar benen spreidt. Haar geslachtsdelen zijn prominent in beeld. Deze foto is te zien als onderdeel van het submenu ‘Erotiek’ van de ‘Videotheek’ van het KPN Interactieve TV menu.

De klacht

Deze wordt als volgt weergegeven.
Klaagster stelt dat onder het genre erotiek allemaal seksuele afbeeldingen zijn te zien van geslachtsdelen in alle denkbare posities. Dit laat niets aan de fantasie over en kan gewoon door de kinderen van klaagster van 8 en 12 jaar bekeken worden. Adverteerder zegt in reactie op klachten alleen maar dat “het niet zo snel te regelen is”.

Het verweer

Dit wordt als volgt samengevat.
Adverteerder betreurt het dat klager er met de KPN klantenservice niet uitgekomen is. Adverteerder heeft begrip voor het feit dat klaagster het vervelend vindt dat haar kinderen de uiting zien, maar vindt deze toelaatbaar. De uiting is niet misleidend en gaat de grenzen van het toelaatbare niet te buiten, mede gelet op het feit dat deze pas zichtbaar is als in het tv-menu specifiek de categorie ‘erotiek’ wordt opgezocht en geopend, en het feit dat deze categorie ontoegankelijk kan worden gemaakt door een kinderslot aan te zetten. Om er helemaal zeker van te zijn dat geen enkel item met erotische of geweldscontent te zien is, raadt adverteerder verder aan om de leeftijd in het menu van 16 naar 12 bij te stellen. De reden hiervoor is dat adverteerder voor de kinderslot instellingen afhankelijk is van de leeftijdscategorieën die door content partners worden meegegeven. Voor nieuwe klanten staat het kinderslot altijd aan. Omdat er naar de mening van adverteerder geen sprake is van strijdigheid met de Nederlandse Reclame Code (NRC), dient de klacht tegen de uiting niet-ontvankelijk te worden verklaard. Wel zal adverteerder contact met klaagster opnemen om het kinderslot verder toe te lichten en excuses aan te bieden over de mogelijke onduidelijkheid.

Het oordeel van de voorzitter

1)  De klacht is gericht tegen een uiting die men kennelijk ziet nadat men in de ‘Videotheek’ van het KPN Interactieve TV menu heeft gekozen voor ‘Erotiek’. De uiting toont expliciet pornografisch bloot bij wijze van aanprijzing van een video. Op zichzelf genomen is het toelaatbaar voor een dergelijke video reclame te maken. Daarbij dient echter wel voorkomen te worden dat te jonge personen worden geconfronteerd met een dergelijke uiting.

2)  De voorzitter oordeelt dat adverteerder onvoldoende maatregelen heeft getroffen om een dergelijke confrontatie te voorkomen. Men kan de onderhavige uiting immers, zoals klaagster onweersproken heeft gesteld, zonder moeite of belemmering in beeld krijgen. Adverteerder wijst weliswaar op de mogelijkheid van het door de klant aanbrengen van een kinderslot en het aanpassen van de leeftijdsinstellingen, maar naar het oordeel van de voorzitter had adverteerder actief maatregelen dienen te nemen om confrontatie van te jonge personen met de uiting te voorkomen. Blijkbaar bestaat deze mogelijkheid gelet op het feit dat adverteerder heeft meegedeeld dat voor nieuwe klanten het kinderslot altijd aan staat. Nu adverteerder ten aanzien van bestaande klanten blijkbaar niet dezelfde of een vergelijkbare maatregel heeft genomen, oordeelt de voorzitter dat de uiting ten aanzien van deze klanten in strijd is met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Derhalve wordt beslist als volgt.

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting ten aanzien van bestaande klanten van adverteerder in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken