a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2016/00479

Datum:

13-09-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de volgende reclame-uitingen voor de Familie Racedagen op Circuit Park Zandvoort:

1.

Een televisiereclame.

Daarin herkent een man, winkelend bij Jumbo, autocoureur Max Verstappen. Tot zijn vreugde lukt het de man om met zijn winkelwagen Max Verstappen in te halen. In de auto toont zijn vrouw een aantal kassabonnen en zegt:

“Hier, kaartjes voor de racedagen, dat ga jij leuk vinden”. De voice-over zegt:

“Nu gratis kaartjes voor de Jumbo racedagen met Max Verstappen”.

2.

Een uiting op www.jumbo.com.

Daarin staat onder meer:

“Details

Op 4 en 5 juni is het zover: De Familie Racedagen! Ga voor meer informatie en tickets naar Jumbo.com/racedagen en geef daarna op deze pagina aan of je er bij bent!”

en

“Verzilver je ticket voor de Familie

Racedagen

Met demonstraties van Max Verstappen, een kinderkartbaan, reuzenrad, stuntshows en nog veel meer!

De Familieracedagen is een spectaculair evenement op Circuit Park Zandvoort, op 4 en 5 juni, voor de hele familie. Met races en demonstraties op de baan en o.a. kinderkarts, showcars, racesimulatoren, een reuzenrad, een muziekpodium én speciale demonstraties van niemand minder dan Max Verstappen”.

en

“Download je e-ticket

Met je ticket(s) heb je toegang tot Circuit Park Zandvoort op 04 juni 2016. Zorg dat je je ticket(s) uitprint en meeneemt, want zonder geldig entreebewijs heb je geen toegang tot het circuit”.

3.

Een kassabon waarop een “Unieke code” is vermeld. Op die bon staat onder meer:

“Unieke code voor de Familie Racedagen driven by Max Verstappen.

(…)

“Unieke codes kunnen verzilverd worden op Jumbo.com.racedagen.

1 unieke code = 1 gratis ticket.

Let op: Een code kan verzilverd worden tot en met vrijdag 27 mei 2016 en OP=OP.

Ga voor meer informatie naar Jumbo.com/racedagen”.

4.

Een folder waarin onder meer staat:

“EXCLUSIEF BIJ JUMBO:

GRATIS TICKETS VOOR DE FAMILIE RACEDAGEN OP CIRCUIT PARK ZANDVOORT

De Familieracedagen is een spectaculair evenement voor de hele familie. Met races en demonstraties op de baan en o.a. kinderkarts, showcars, racesimulatoren, een reuzenrad en een muziekpodium en speciale demonstraties van niemand minder dan Max Verstappen”

en

“ACTIEVOORWAARDEN

(….)

• “een actiecode geeft recht op één gratis ticket, maar let op: OP=OP.

Zorg dus dat je je actiecode zo snel mogelijk verzilvert.

Kijk voor meer informatie en de volledige actievoorwaarden op:

Jumbo.com/racedagen”

en

“JOUW TICKETS VOOR DE FAMILIERACEDAGEN

Dit is jouw ticket voor De Familie Racedagen.

Met je ticket heb je toegang tot Circuit park Zandvoort op 4 juni.

(…)”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Bij Jumbo kon je bij bepaalde artikelen vouchers krijgen die konden worden omgewisseld voor tickets voor de racedagen. Deze actie werd aangeprezen in diverse reclame-uitingen en daarbij werd gesproken over “een dagje uit voor het gezin, dat je naar de race kon kijken, kon karten, en nog veel meer vertier voor kinderen”.

Op het circuit aangekomen kon je echter alleen met je “duinkaart” op de duinen zitten en de races bekijken. Zodra je een poort door wilde, hetzij voor de familiepaddock, hetzij voor de auto’s of wat anders, en je je kaart van Jumbo toonde, werd je niet toegelaten. Die Jumbo kaart gaf alleen toegang tot de duinen.

In de reclame van Jumbo wordt al “dat leuks” aangeprezen, zonder dat is vermeld dat je daarvoor extra voor moet betalen. Het blijkt dat indien je voor € 12,50 een kaart koopt via de site van Circuit Park Zandvoort, je wel toegang hebt tot de familie paddock en dus kunt karten en dat je in de draaimolen en dergelijke kunt. 

Klaagster vindt de reclame misleidend. Zij ontmoette in het park veel teleurgestelde ouders met kinderen. Jumbo wijst de klacht van de hand en zegt dat het wel degelijk duidelijk was dat het om duinkaarten ging. Dat het duinkaarten betrof, kan zo zijn, maar  nergens staat dat deze kaarten geen toegang geven tot “de andere leuke dingen”, waarmee wel wordt geadverteerd.

Klager legt afdrukken over van de reclame-uitingen van Jumbo en een kopie van de site van Circuit Park Zandvoort (CPZ). Op die kopie is duidelijk te zien dat de kaarten van Jumbo enkel voor het duingebied waren, terwijl de duinkaarten van CPZ wel toegang gaven tot de familiepaddock, met welk onderdeel Jumbo wel adverteerde. Bij het tonen van de Jumbo toegangskaart werd de toegang tot de familiepaddock geweigerd. Men kon wel kaarten bijkopen, maar in de bestreden reclame wordt niet duidelijk gemaakt dat “die leuke dingen” niet gratis waren.

 

Het verweer

Jumbo heeft geadverteerd voor de Familie Racedagen die op 4 en 5 juni plaats hebben gehad op Circuitpark Zandvoort. De entreekaarten waren verkrijgbaar bij Jumbo door vouchers in te leveren (hierna: de ‘Jumbo entreekaarten’).

Jumbo heeft geadverteerd met de diverse activiteiten waaraan men zou kunnen deelnemen op de Familie Racedagen. Alle activiteiten waarvoor Jumbo heeft geadverteerd, waren toegankelijk voor bezitters van de Jumbo entreekaarten, ook die activiteiten die op normale dagen niet op het circuit plaatsvinden.

Zo gaven de Jumbo entreekaarten toegang tot duinplaatsen om de races, de demonstraties en de speciale demonstraties van Max Verstappen op de baan te bekijken. Duinplaatsen zijn reguliere plaatsen op het circuit waar ook het Circuitpark Zandvoort zelf kaarten voor verkoopt. Extra toelichting hierover heeft Jumbo aangeboden op haar actiesite. Adverteerder verwijst naar de desbetreffende bijlage 1  bij het verweer. Hier werd uitgelegd dat de Jumbo entreekaart toegang geeft tot duinplaatsen en dat kaarten voor de “Formula 1 paddock” en de “Hoofdtribune” apart gekocht moeten worden als daaraan behoefte zou zijn.

Daarnaast gaven de Jumbo entreekaarten toegang tot de autostallingen (uitgezonderd de autostallingen in het Formula 1 Paddock) en de volledig ingerichte ‘familiepaddock’ waar activiteiten werden aangeboden als kinderkarts, showcarts, race-simulatoren, een reuzenrad en diverse muziekoptredens. De Jumbo entreekaarten gaven derhalve toegang tot alle activiteiten waarmee Jumbo heeft geadverteerd.

Bij aankomst werd aan bezoekers met een Jumbo entreekaart een programmaboekje verstrekt waarin alle tijden en activiteiten overzichtelijk stonden weergegeven. Een kopie wordt bij dit verweerschrift gevoegd als Bijlage 2. In dit programmaboekje is een plattegrond van het circuit opgenomen, teneinde alle bezoekers te voorzien van zoveel mogelijk informatie en ervoor te zorgen dat iedereen zijn weg zou kunnen vinden binnen het omvangrijke circuitpark. Uit het programmaboekje blijkt dat de onderdelen van het circuitpark die genummerd zijn van 1 tot en met 14 vrij toegankelijk waren met de Jumbo entreekaart. In tegenstelling tot wat klaagster heeft ervaren, gaven de kaarten dus ook toegang tot autostallingen en de familiepaddock met activiteiten.

Op de foto’s uit Bijlage 3 bij het verweer is te zien dat veel gezinnen aanwezig waren op de Familie Racedagen en zich amuseren, ook op de familiepaddock. Hoe het heeft kunnen gebeuren dat klaagster geen toegang heeft verkregen tot de familiepaddock en de voormelde autostallingen, is voor Jumbo onbegrijpelijk. Er was behalve bij de algemene ingang en de toegang van de “Formula 1 paddock” en de “Hoofdtribune” geen toegangscontrole. Dat klaagster niet tot op de familiepaddock is weten te komen, is voor Jumbo niet anders verklaarbaar dan dat klaagster ondanks de verstrekte plattegrond niet de juiste ingang naar deze delen heeft kunnen vinden omdat het totale circuitterrein vrij omvangrijk is. Jumbo vindt het bijzonder vervelend dat klaagster niet alle activiteiten heeft kunnen ervaren, maar dit is niet veroorzaakt door de verkregen kaarten of door enig handelen of nalaten van Jumbo. Jumbo concludeert dat de bestreden reclame-uitingen niet misleidend waren.

De entreekaarten boden toegang tot de duinlocaties vanwaar de races, de demonstraties en de speciale demonstraties van Max Verstappen goed te zien waren, zoals aangekondigd in de reclame-uitingen van Jumbo. Verder boden de Jumbo entreekaarten toegang tot de autostallingen en de familiepaddock met diverse kinderactiviteiten, ook precies zoals aangekondigd in de reclame. Het feit dat vele families daar wel aanwezig waren toont dit ook aan.

 

De repliek

De repliek wordt als volgt samengevat. 

Klaagster handhaaft haar klacht. Een feit blijft dat klaagster en haar gezelschap werd geweigerd bij de poortjes met de Jumbo kaarten en dus alleen de duinen op mocht. Meer mensen ondervonden dit probleem.

 

De dupliek

De dupliek wordt als volgt samengevat. 

Zoals vermeld in het verweer, boden de Jumbo entreekaarten toegang tot de autostallingen en de familiepaddock met diverse kinderactiviteiten. Klaagster stelt dat meer mensen het door haar aangegeven probleem hebben ervaren. Dat is Jumbo niet bekend. Van andere bezoekers heeft Jumbo hierover geen klachten ontvangen.

Jumbo vindt het bijzonder vervelend dat klaagster niet alle activiteiten heeft kunnen ervaren, maar dat is niet veroorzaakt door de verkregen kaarten of door enig handelen of nalaten van Jumbo.

 

Het oordeel van de Commissie

In de bestreden uitingen wordt, voor zover daarin in het kader van zogenaamde ‘Jumbo entreekaarten’ specifieke activiteiten in Circuit Park Zandvoort worden genoemd, gesproken over:

“(…) demonstraties van Max Verstappen, een kinderkartbaan, reuzenrad, stuntshows en nog veel meer!

en

“(…) races en demonstraties op de baan en o.a. kinderkarts, showcars, racesimulatoren, een reuzenrad en een muziekpodium en speciale demonstraties van niemand minder dan Max Verstappen”.

Klaagster heeft gesteld dat zij in het kader van de onderhavige actie met haar “duinkaart” alleen op de duinen kon zitten en de races kon bekijken, maar geen toegang had tot de ‘familiepaddock’, de auto’s en ander “leuks” dat in de bestreden reclame werd aangeprezen. Na aanschaf van een kaart van € 12,50 via de site van Circuit Park Zandvoort zou wel toegang kunnen worden verkregen tot de familiepaddock, daaronder begrepen de mogelijkheid tot karten, aldus klaagster. 

Volgens het verweer gaven de Jumbo entreekaarten niet alleen toegang tot duinplaatsen om de races, de demonstraties en de speciale demonstraties van Max Verstappen op de baan te bekijken, maar ook tot de autostallingen (uitgezonderd de autostallingen in het Formula 1 Paddock) en de ‘familiepaddock’, waar activiteiten werden aangeboden als kinderkarts, showcarts, race-simulatoren, een reuzenrad en diverse muziekoptredens. Duinplaatsen zijn reguliere plaatsen op het circuit waar ook het Circuitpark Zandvoort zelf kaarten voor verkoopt, aldus adverteerder. Kaarten voor de “Formula 1 paddock” en de “Hoofdtribune” moesten wel apart worden aangeschaft, zo luidt het verweer. In dit verband heeft adverteerder gewezen op informatie op haar “actiesite”. Blijkens de desbetreffende bijlage 1 bij het verweer staat op die site onder meer:

“11. Is het mogelijk om bij Jumbo kaartjes los te kopen?

Kaartjes voor de familie Racedagen zijn niet los te koop bij Jumbo. maar enkel exclusief verkrijgbaar bij aanschaf van actieproducten. bij Jumbo. Tickets die je via Jumbo ontvangt zijn duinkaarten, de reguliere toegangskaarten. Speciale Formule 1-paddock en hoofdtribunekaarten zijn te koop via www.verstappen.nl en www.circuit-zandvoort.nl”.

Adverteerder heeft verder gewezen op het als bijlage 2 bij het verweer overgelegde programmaboekje en gesteld dat de daarin vermelde onderdelen 1 tot en met 14, waaronder het in de plattegrond als zodanig aangeduide “JUMBO FAMILIEPLEIN”, met onder meer reuzenrad, springkussens, podium en kinder kartbaan, vrij toegankelijk waren met de Jumbo entreekaart.

Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder gelet op het gevoerde verweer voldoende aannemelijk gemaakt dat men met de Jumbo entreekaart toegang had tot duinplaatsen om races en demonstraties te bekijken, maar ook tot de autostallingen (uitgezonderd de autostallingen in het Formula 1 Paddock) en tot de ‘familiepaddock’, met activiteiten zoals bijvoorbeeld reuzenrad en karten. Dat klaagster en -naar zij stelt- anderen bij een bezoek aan Circuit Park Zandvoort anders hebben ervaren, betekent nog niet dat hetgeen in de bestreden uitingen is gesteld, in het algemeen niet is waargemaakt.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken