De bestreden reclame-uiting
Het betreft een folder van adverteerder waarin de website www.dating-wereld.nl wordt aangeprezen. Op één zijde van de folder staat “vrouwen op zoek naar spannend contact” waarbij een vrouw is afgebeeld in uitsluitend een bh topje en voor haar billen is gedeeltelijk de volgende tekst geplaatst: “tijdelijk gratis lid worden”. Op de andere zijde van de folder zijn meerdere foto’s van blote of gedeeltelijk blote vrouwen te zien met de tekst: ”Chatten, Flirten, Daten” en “meld je aan op www.dating-wereld.nl”.
De klacht
Klager heeft de huis-aan-huis-folder zonder envelop ontvangen waardoor hij verwacht dat deze uiting ook op andere plekken, en daardoor ook bij kinderen thuis, in de brievenbus aangetroffen kan worden. De verzender van deze uiting gaat daarmee volgens klager een grens over.
Het verweer
Adverteerder heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om verweer te voeren.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie neemt tot uitgangspunt dat het adverteerder in beginsel toegestaan is de door haar geëxploiteerde website dating-wereld.nl aan te prijzen. Daaraan doet niet af dat tegen deze dienst morele of andere bezwaren kunnen bestaan. De Commissie beoordeelt niet de bestaande dienst op zich, maar toetst of de wijze waarop daarvoor reclame wordt gemaakt in overeenstemming is met de bepalingen van de NRC. Daarbij kan (de aard van) de aangeprezen dienst wel een rol spelen.
2. Klager maakt bezwaar tegen de onderhavige reclame voor dating-wereld.nl omdat de ontvangers ervan, waaronder ook minderjarigen, onverhoeds en ongewild geconfronteerd worden met deze via de brievenbus verspreide folder waarvan de inhoud niet geschikt is voor minderjarigen door de afbeeldingen en tekst waarmee reclame wordt gemaakt voor een erotische dienst. De Commissie vat deze bezwaren aldus op dat klager de uiting in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 NRC.
3. Bij de toetsing van een reclame-uiting aan criteria als de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. De Commissie beoordeelt of de uiting naar de huidige maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare overschrijdt. Met inachtneming van voornoemde terughoudendheid en rekening houdend met het feit dat de onderhavige uiting zonder envelop huis-aan-huis is verspreid, overweegt de Commissie als volgt.
4. In de folder van adverteerder, waarvan klager een exemplaar heeft overgelegd, wordt reclame gemaakt voor dating-wereld.nl door middel van afbeeldingen van geheel of gedeeltelijk blote vrouwen in erotisch bedoelde houdingen gecombineerd met onder meer de tekst “vrouwen op zoek naar spannend contact”, “tijdelijk gratis lid worden” en “chatten flirten daten”. De uiting betreft specifiek de aanprijzing van een erotische dienst van adverteerder en bevat fotomateriaal die, naar het oordeel van de Commissie, van pornografische aard is. De uiting is huis-aan-huis, zonder envelop, verspreid.
5. Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de bestreden reclame-uiting in strijd is met het bepaalde in artikel 2 NRC. Het moet in strijd met de huidige maatschappelijke opvattingen worden geacht om op een dergelijke directe wijze via brievenbusreclame een erotische dienst aan te prijzen met behulp van afbeeldingen van pornografische aard. Daarom wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 2 NRC voor zover deze is verspreid op de door klager beschreven wijze. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.