a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2017/00077/A

Datum:

02-03-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de televisiecommercial van adverteerder voor het product ‘Durex Orgasm Intense Gel’. In de commercial wordt door de voice-over gezegd:

“Twee derde van de vrouwen bereikt niet altijd een orgasme tijdens de seks (in beeld verschijnt de mededeling “** Durex intern onderzoek UK 2016”). Dat moet veranderen. De nieuwe Durex Orgasm Intense Gel. Voor bewezen extra gevoeligheid en een intensere ervaring. Voor orgasmes met explosieve intensiteit. Voor iedereen.

Durex. Love sex.”

Tijdens het uitspreken van deze tekst worden beelden getoond van een vrouw die, liggend op een bed, gekleed in een slip en hemdje, een orgasme lijkt te beleven na gebruik van de gel.

 

De klacht

Klaagster heeft de commercial gezien op RTL Crime om 9.15 uur. Hoewel er waarschijnlijk weinig kinderen naar deze zender zullen kijken, vindt klaagster het desalniettemin aanstootgevend dat om 9.15 uur een reclame is te zien voor een gel die vrouwen een beter orgasme geeft. In de commercial wordt volgens klaagster méér dan een illusie gewekt, omdat een vrouw wordt getoond die ligt te kronkelen en te kreunen vanwege een orgasme. Zo’n reclame hoort niet thuis op de tv, in ieder geval niet voor 22.00 uur, aldus klaagster.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Durex Orgasm Intense is een algemeen product waarvoor wettelijk gezien reclame mag worden gemaakt. De onderhavige reclame is gebaseerd op statistische gegevens over vrouwen die moeite hebben een orgasme te bereiken tijdens de seks. De commercial noemt deze cijfers en geeft uitleg over de aard en de werking van het product. De commercial bevat geen expliciete seksuele beelden of schokkende teksten. De beelden kunnen niet worden beschouwd als kleinerend voor het beeld van vrouwen of een gevaar voor vrouwenrechten, en ze respecteren volgens adverteerder de goede zeden en het fatsoen.

De verschillende televisiezenders beslissen zelf over het tijdstip van uitzending van de commercial. Adverteerder heeft niet voor een bepaald tijdstip gekozen. Niettemin heeft adverteerder onlangs besloten de televisiezenders een notitie te zenden waarin de zenders wordt aangeraden de commercial uit te zenden na 20.00 uur en uitzending in de ochtend, middag en avond voor 20.00 uur te vermijden.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Voorop gesteld wordt dat de aard van het onderhavige product op zich er niet aan in de weg staat dat voor het product reclame mag worden gemaakt. De Commissie vat de klacht aldus op dat klaagster de wijze waarop in de commercial het product wordt aangeprezen in strijd acht met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), voor zover de commercial wordt uitgezonden op tijdstippen waarop (ook) jonge kinderen televisie kijken. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. De Commissie beoordeelt of de grens is overschreden van hetgeen volgens huidige maatschappelijke maatstaven toelaatbaar kan worden geacht.

2. Met inachtneming van genoemde terughoudendheid overweegt de Commissie als volgt. De commercial bevat geen bloot en niet zulke expliciet seksueel getinte beelden of teksten dat de grens van de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 NRC wordt overschreden. Dit geldt ook voor zover de commercial wordt uitgezonden op tijdstippen dat kinderen daarvan kennis kunnen nemen, waarbij wordt opgemerkt dat het bij de duidelijk niet op kinderen gerichte zender RTL Crime niet voor de hand ligt dat kinderen onverhoeds met de commercial worden geconfronteerd. Daarbij komt dat de betekenis van de commercial aan zeer jonge kinderen voorbij zal gaan.

3. Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken