De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial in de vorm van een “horrorfilmpje” waarin ‘Halloween Fright Nights’ in Walibi worden aangeprezen.
De uiting vangt aan met de woorden “Halloween Fright Nights” en het logo van Walibi (de rode letter ‘W’) rechtsonder in beeld. Er is onheilspellende muziek en geneurie te horen, kennelijk door de persoon die in een lange zwarte jas en zwarte laarzen met twee rode jerrycans naar een trap loopt en deze – sinister lachend – op klimt. Vervolgens is een gedeelte van zijn ‘horrorclown’-achtige gezicht te zien en met zijn witte handschoenen zet hij de jerrycans neer. Vervolgens is het angstige gezicht te zien van een vastgebonden jonge vrouw waarvan de mond met een bebloede witte lap stof is gesnoerd. In beeld is te zien hoe zij probeert om zich los te krijgen en met grote angstige ogen in de richting van de ‘horrorclown’ lijkt te kijken en paniekerig tegenstribbelt terwijl ‘de horrorclown’ ‘de benzine’ over haar heen giet. In beeld komt vervolgens dat hij een aansteker aansteekt en deze gooit, kennelijk naar de schreeuwende vrouw, waarna de hevig brandende stellage in beeld wordt gebracht. Daarnaast staat de luid lachende ‘horrorclown’. In beeld verschijnen daarbij onder meer de woorden: “Walibi presents Halloween Fright Nights” en linksboven de pictogrammen die verwijzen naar ‘16+’, angst en grof taalgebruik. De voice-over luidt: “Halloween Fright Nights (…) dit jaar grootser en gruwelijker dan ooit (..)”.
De klacht
Klaagster vindt deze uiting waarin is te zien hoe een vrouw die is vastgebonden en gekneveld, in doodsangst verkeerd, met een clown die haar bedreigd in strijd met de goede zeden. Hoewel ze begrijpt dat het bij dit evenement om angst gaat, vindt ze de beelden buiten proportie. In een wereld waarin deze dingen helaas echt gebeuren en vrouwen onderdrukt, mishandeld en misbruikt worden, vindt klager deze beelden zeer ongepast. Om die reden is de uiting wat klaagster betreft in strijd met de goede zeden, zet het vrouwenonderdrukking in een verkeerd daglicht en moet deze reclame verboden worden.
Het verweer
Walibi organiseert “Halloween Fright Nights” (“HFN”) voor ‘teenagers’ en ‘young adults’ waarbij zij een adviesleeftijd van 16 jaar meegeven. Het festival is volledig gebaseerd op fictie. De spot geeft een beeld van het leven van het main character in zijn “HFN” wereld en laat de suggestie open wat er uiteindelijk gebeurd. Je ziet het volgens adverteerder niet gebeuren. Om die reden zenden wij deze commercial in de avond en pas na 20 uur uit, zoals al eens is geadviseerd door de Reclame Code Commissie en waar adverteerder zich ook aan houdt.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klaagster bezwaar maakt tegen de televisiecommercial omdat deze angstgevoelens oproept bij kinderen en derhalve in strijd met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), voor zover deze wordt uitgezonden op tijdstippen waarop (jonge) kinderen televisie kijken. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria.
2. Met inachtneming van de genoemde terughoudendheid overweegt de Commissie als volgt. In de commercial, die in feite een korte horrorfilm is, wordt door beeld en geluid een angstaanjagende sfeer gecreëerd, onder meer door de beelden van een met touwen vastgebonden vrouw waarvan de mond met een doek is gesnoerd. Het gezicht van de vrouw is close-up in beeld en duidelijk is dat zij zeer angstig is doordat zij zich realiseert dat zij in brand zal worden gestoken. Naar het oordeel van de Commissie zijn deze beelden dermate angstaanjagend dat het uitzenden van de commercial op tijdstippen dat (jonge) kinderen televisie kijken niet wenselijk is en in strijd met de goede smaak en fatsoen voor zover deze worden uitgezonden voor 20.00 uur. Uit het verweer volgt dat adverteerder de uiting niet voor 20.00 uur heeft laten uitzenden. De Commissie gaat er om die reden en in lijn met eerdere beslissingen van de Commissie vanuit dat (jonge) kinderen in beginsel niet met de uiting zullen worden geconfronteerd. Voor zover de uiting later op de avond na 20.00 uur wordt uitgezonden, overweegt de Commissie dat de uiting duidelijk naar een Halloween-evenement verwijst en aansluit bij de aard van Halloween. Er is sprake van een filmische, niet realistische, vormgeving en door aan te vangen met “Halloween Fright Nights”, het logo van Walibi (de rode letter ‘W’) steeds rechtsonder in beeld en afsluitend nogmaals “Walibi presents Halloween Fright Nights” is de uiting voldoende herkenbaar als reclame in het kader van Halloween.
3. De Commissie heeft er begrip voor dat niet iedereen de uiting zal kunnen waarderen. Dit leidt echter niet tot een ander oordeel. Daarom wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.