De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisie-commercial die in januari 2010 is uitgezonden, waarin wordt gezegd:
“D-reizen weet dat voor ons Nederlanders een vakantie pas een droomvakantie wordt als alles klopt. Lekker weer, een lekker zwembad, een lekker, leuk hotel en dus dolgelukkige kinderen. Om daarbij te helpen, hebben we een unieke service: boeken zonder aanbetaling. Niets komma nul. Ja, da’s mooi hè. En dat geldt voor alle vakanties van alle reisorganisaties. U kunt dus de mooiste vakanties reserveren – die wereldplekken waar iedereen graag wil zitten maar die altijd als eerste weg zijn – en u houdt ondertussen wel gewoon uw geld op zak. Is dat slim of is dat slim? Juist. Wie slim is, kiest D-reizen”. Aan het einde van de commercial komt een foto in beeld waarop, in het zand geschreven, de tekst “www.d-reizen.nl” staat.
De klacht
In de commercial wordt niet meegedeeld dat, naar klager is gebleken, de actie slechts geldig is voor vakanties die in de zomergids staan.
Het verweer
Het verweer kan als volgt worden samengevat.
De campagne is bedoeld om de doelgroep die gebonden is aan de schoolvakanties alvast over de streep te trekken om reeds in januari of februari een vakantie te reserveren. Klager heeft op 5 januari 2010 een reservering geplaatst voor een reis met de vertrekdatum op 11 maart 2010. Deze reservering kwam niet in aanmerking voor de bewuste actie. De voorwaarden van de actie zijn te vinden op de website. Onder meer staat hierin dat de actie uitsluitend geldig is voor reizen met een vertrekdatum in de periode 1 april t/m 31 oktober 2010. Deze voorwaarden waren goed inzichtelijk voor de klanten.
Het oordeel van de Commissie
Vast staat dat de bewuste actie, waarbij men volgens de commercial ‘alle vakanties van alle reisorganisaties’ zonder aanbetaling kan boeken, slechts geldt voor reizen in de periode tussen 1 april t/m 31 oktober 2010. Nu sprake is van een wezenlijke beperking van het aanbod, dient dit naar het oordeel van de Commissie bij het aanbod vermeld te worden. Omdat deze informatie ontbreekt, is de Commissie van oordeel dat sprake is van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van mening dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Gelet hierop is de reclame-uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Het feit dat in de uiting aan het eind de tekst www.d-reizen.nl in beeld komt en dat op deze website de voorwaarden van de genoemde actie staan, doet aan het voorgaande niet af, nu de consument door deze enkele vermelding van de website onvoldoende wordt gewezen op de geldende beperking.
Voorts is de reclame-uiting in strijd met artikel III lid 3 van de Reclamecode Reisaanbiedingen, nu hierin expliciet is bepaald dat bij actieaanbiedingen de daarvoor geldende voorwaarden dienen te worden vermeld.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en met artikel III lid 3 van de Reclamecode Reisaanbiedingen. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.