a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2010/00691

Datum:

15-11-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Overige

De bestreden uiting

           

Het betreft de brochure van Center Parcs 2009, waarin op pagina 115 onder de kop “Stapel uw kortingen voor de beste deal. Al snel tot 35% voordeel!” een verblijf met vroegboekkorting tot 20% plus 15% extra kortingen wordt aangeboden.

Onder “Extra kortingen 15%” staat:

“De kortingen stapelen zich voor u op. (..) Bovenop de Vroegboekkorting tot 20% kunt u nog eens 15% extra besparen als u jonge kinderen heeft of als iemand in uw gezelschap ouder is dan 55 jaar.”

Op pagina 114 van de brochure is een rekenvoorbeeld opgenomen van een boeking met de maximale vroegboekkorting van 20% plus de extra korting van 15%.

 

De klacht

 

De beloofde maximale korting van 35% kan in werkelijkheid nooit worden bereikt omdat, zo blijkt uit het rekenvoorbeeld, eerst de vroegboekkorting van 20% op de huurprijs wordt berekend en daarna op de aldus gekorte huur de extra korting van 15% wordt berekend. De korting bedraagt daardoor maximaal ca. 32%.

 

Het verweer

 

Adverteerder erkent dat de mededeling “Al snel tot 35% voordeel!” tot onduidelijkheid kan leiden, hoewel uit het rekenvoorbeeld wel blijkt hoe de kortingen op het boekingsbedrag worden berekend. In de brochure van 2010 is de bestreden mededeling niet meer opgenomen.

 

De repliek

 

Klager handhaaft zijn standpunt en voegt daaraan toe dat geen sprake is van  onduidelijkheid maar van misleiding.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de bestreden uiting wordt een stapeling van kortingen tot 35% in het vooruitzicht gesteld. Uit het in de uiting opgenomen rekenvoorbeeld blijkt dat eerst de vroeg­boekkorting van maximaal 20% op de huurprijs van een cottage wordt berekend en vervolgens de extra korting van 15% wordt toegepast op de gekorte huurprijs. Op deze manier wordt in het rekenvoorbeeld op een normale huurprijs van € 369,- stapsgewijs een voordeel van € 118,08 berekend. Zou echter de maximale korting van 35% direct worden berekend op de huurprijs van € 369 dan bedraagt het voor­deel € 129,15. De Commissie komt tot de conclusie dat door de wijze van bereke­ning van de (gestapelde)  kortingen door adverteerder niet de maximale korting 

van 35% kan worden bereikt die in de brochure in het vooruitzicht wordt gesteld.

Gelet op het vorenstaande is in de bestreden brochure onjuiste en voor de gemid­delde consument dubbelzinnige informatie verstrekt over het bestaan van een prijs­voordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

7.         De beslissing

 

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken