De bestreden uiting
Het betreft de brochure van Center Parcs 2009, waarin op pagina 115 onder de kop “Stapel uw kortingen voor de beste deal. Al snel tot 35% voordeel!” een verblijf met vroegboekkorting tot 20% plus 15% extra kortingen wordt aangeboden.
Onder “Extra kortingen 15%” staat:
“De kortingen stapelen zich voor u op. (..) Bovenop de Vroegboekkorting tot 20% kunt u nog eens 15% extra besparen als u jonge kinderen heeft of als iemand in uw gezelschap ouder is dan 55 jaar.”
Op pagina 114 van de brochure is een rekenvoorbeeld opgenomen van een boeking met de maximale vroegboekkorting van 20% plus de extra korting van 15%.
De klacht
De beloofde maximale korting van 35% kan in werkelijkheid nooit worden bereikt omdat, zo blijkt uit het rekenvoorbeeld, eerst de vroegboekkorting van 20% op de huurprijs wordt berekend en daarna op de aldus gekorte huur de extra korting van 15% wordt berekend. De korting bedraagt daardoor maximaal ca. 32%.
Het verweer
Adverteerder erkent dat de mededeling “Al snel tot 35% voordeel!” tot onduidelijkheid kan leiden, hoewel uit het rekenvoorbeeld wel blijkt hoe de kortingen op het boekingsbedrag worden berekend. In de brochure van 2010 is de bestreden mededeling niet meer opgenomen.
De repliek
Klager handhaaft zijn standpunt en voegt daaraan toe dat geen sprake is van onduidelijkheid maar van misleiding.
Het oordeel van de Commissie
In de bestreden uiting wordt een stapeling van kortingen tot 35% in het vooruitzicht gesteld. Uit het in de uiting opgenomen rekenvoorbeeld blijkt dat eerst de vroegboekkorting van maximaal 20% op de huurprijs van een cottage wordt berekend en vervolgens de extra korting van 15% wordt toegepast op de gekorte huurprijs. Op deze manier wordt in het rekenvoorbeeld op een normale huurprijs van € 369,- stapsgewijs een voordeel van € 118,08 berekend. Zou echter de maximale korting van 35% direct worden berekend op de huurprijs van € 369 dan bedraagt het voordeel € 129,15. De Commissie komt tot de conclusie dat door de wijze van berekening van de (gestapelde) kortingen door adverteerder niet de maximale korting
van 35% kan worden bereikt die in de brochure in het vooruitzicht wordt gesteld.
Gelet op het vorenstaande is in de bestreden brochure onjuiste en voor de gemiddelde consument dubbelzinnige informatie verstrekt over het bestaan van een prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
7. De beslissing
Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.