a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2012/00677

Datum:

20-08-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting over het Dal Voordeel abonnement op http://www.ns.nl/reizigers/blind/actie-dal-voordeel/actie-dal-voordeel.html.   

Daarin staat onder het kopje “De voordelen van Dal Voordeel” onder meer:

“Altijd 40% korting buiten de spits (tussen 06.30 – 09.00 en 16.00u – 18.30 uur) en in het hele weekend

Inclusief persoonlijke OV-chipkaart t.w.v. € 7,50”

en   

“Kinderen reizen gratis mee (max. 3)”.

 

Daaronder staat:

“Lees hier de actievoorwaarden”.

 

 

 

De klacht

 

Deze kan als volgt worden samengevat.

Als je kinderen gratis mee wil laten reizen, dien je voor hen eerst een OV-chipkaart aan te vragen voor € 7,50 per kind. Het aanvragen duurt 14 dagen. De in de uiting bedoelde gratis OV-chipkaart kan niet voor je kind worden gebruikt.

 

 

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.

Gezien het enkelvoudige gebruik van het woord “OV-chipkaart” in de bestreden uiting mocht klaagster er niet vanuit gaan dat voor meereizende kinderen eveneens een gratis OV-chipkaart zou worden verstrekt. In dat opzicht is er geen sprake van misleiding.

De vraag resteert of essentiële informatie ontbreekt, nu niet is vermeld dat meereizende kinderen in het bezit moeten zijn van een eigen OV-chipkaart waar hun reisrecht op wordt gezet. Voor ieder elektronisch reisproduct geldt dat de reiziger die van dat product gebruik maakt, in het bezit moet zijn van een OV-chipkaart. De OV-chipkaart kan en moet ook buiten NS worden gebruikt en heeft een looptijd die de minimumperiode van het Dal Voordeel abonnement overstijgt.

Gezien het voorgaande kan niet worden gezegd dat het benodigd zijn van een  OV-chipkaart een zodanig uitzonderlijke en specifiek voor het onderhavige product kenmerkende eigenschap is, dat hierop in iedere advertentie, mede gezien de beperkte ruimte daarin, moet worden gewezen. 

 

De mondelinge behandeling

 

De heer Cremers heeft het standpunt van adverteerder nader toegelicht.

Hij zegt toe de actievoorwaarden waarnaar in de uiting wordt verwezen te zullen toezenden.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de uiting is niet vermeld dat het voordeel “Kinderen reizen gratis mee (max. 3)”

alleen geldt indien het betreffende kind in het bezit is van een OV-chipkaart, waar het reisrecht van het kind op wordt gezet. Blijkens nadere informatie van adverteerder bij brief ontvangen 16 augustus 2012, waarbij de actievoorwaarden aan de Commissie zijn  toegezonden, kan het product Kids Vrij uitsluitend op een persoonlijke OV Chipkaart worden geladen, waarvoor de aanvraagtijd 2 weken bedraagt. Ook in de nagezonden actievoorwaarden wordt niet gewezen op de voorwaarde dat meereizende kinderen in het bezit zijn van een (persoonlijke) OV-chipkaart.

Naar het oordeel van de Commissie kan van de gemiddelde consument redelijkerwijs niet worden verwacht dat hij bedacht is op deze voorwaarde.

Gelet op het bovenstaande is er sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken