a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2012/00781

Datum:

08-10-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een radio-commercial waarin het volgende wordt gezegd:

 

“(…)

Alleen bij Center Parcs eten kinderen gratis mee deze zomer. Boek snel één van de laatste Zomerlastminutes op centerparcs.nl. Nu vanaf € 249,-“

 

De klacht

 

Deze luidt – samengevat – als volgt.

 

Tijdens de vakantie van klaagster in een Center Parcs accommodatie in België van 10 tot en met 13 augustus, bleek dat uitsluitend kinderen tot drie jaar oud soms gratis mee eten. Klaagster acht de reclame misleidend.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft – samengevat – het volgende verweer gevoerd.

 

De radio-commercial zag op de “Kids eat for Free” actie, die van 8 juni 2012 tot en met 15 juli 2012 gold op alle Nederlandse parken in het ‘Market Restaurant’ en voor kinderen tot en met twaalf jaar. Kinderen tot en met twee jaar eten standaard gratis mee op alle parken in het Market Restaurant.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de commercial wordt meegedeeld dat kinderen ‘bij Center Parcs’ gratis mee eten deze zomer. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument deze mededeling,  gelet op de algemene strekking van de uiting en het feit dat Center Parcs in verschillende landen accommodatie aanbiedt, aldus opvatten, dat de genoemde actie geldt voor zowel de Nederlandse als de buitenlandse vestigingen van Center Parcs. Naar adverteerder heeft erkend, geldt deze zomeractie echter uitsluitend voor de Nederlandse parken en derhalve bijvoorbeeld niet in het park in België waar klaagster met haar gezin op vakantie was. Deze informatie wordt niet genoemd in de commercial maar blijkt pas op de website van adverteerder.

 

Naar het oordeel van de Commissie ontbreekt aldus in de commercial essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een goed geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Derhalve is sprake van een omissie dan wel een te laat verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door de reclame ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, welk besluit hij anders niet zou hebben genomen.

 

Gelet op het voorgaande is de reclame misleidend en daar­door oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De Commissie neemt kennis van de opmerking van adverteerder dat naar haar mening de commercial tot onduidelijkheid kan leiden en dat adverteerder er daarom voor heeft gekozen deze niet meer uit te zenden.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken