a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2013/00970

Datum:

27-01-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uiting

Het betreft de informatie over en de boekingsmodule voor de 15-daagse Djoser Junior reis naar Thailand op adverteerders website www.djoser.nl (subpagina www.djoserjunior.nl).

De klacht

Op de website wordt de rondreis Thailand aangemerkt als geschikt voor gezinnen met kinderen. Hoewel klaagster zich ervan bewust was dat het een Djoser Junior reis betrof, hebben zij en haar partner deze reis geboekt omdat zij een reisgezelschap met kinderen niet bezwaarlijk vonden. Enkele dagen na de boeking heeft klaagster de factuur ontvangen. Vervolgens is aan klaagster telefonisch door Djoser meegedeeld dat de boeking werd geannuleerd, omdat sprake was van twee “al wat oudere” volwassenen zonder kinderen. Klaagster voelt zich over de gang van zaken zeer verbolgen en zelfs gediscrimineerd. Nu niet in de reisvoorwaarden wordt vermeld dat het niet mogelijk is om de reis te boeken als je geen kinderen meeneemt, en de boeking niet wordt onderbroken op het moment dat blijkt dat geen kinderen worden meegeboekt, is sprake van misleiding.

Het verweer

Naast een algemeen programma van groepsreizen biedt Djoser onder het aparte label Djoser Junior groepsreizen aan die gericht zijn op gezinnen met kinderen in de leeftijd van 4 tot ongeveer 18 jaar. Op de bestreden website – en in de bij verweer overgelegde brochure “Djoser Junior” – richt adverteerder zich helder en transparant tot deze specifieke doelgroep.

Klaagster en haar partner hebben zich via de website ingeschreven voor een Juniorreis naar Thailand. Bij controle van de boeking enkele dagen later bleek dat het hier om twee volwassen deelnemers (50+) zonder kinderen ging. Er is telefonisch contact opgenomen met klaagster, waarbij is uitgelegd dat het een reis betrof voor de specifieke doelgroep gezinnen met kinderen. Klaagster deelde mee dat zij zich dit realiseerde, maar dat deze datum hen beter paste dan een vergelijkbare reis uit het algemene programma van Djoser.

Juist het reizen met gelijkgestemde huishoudens/gezinnen vormt een van de belangrijkste uitgangspunten van een dergelijke reis voor een specifieke doelgroep. Toen deze uitleg geen ingang vond bij klaagster heeft Djoser besloten om de reservering eenzijdig te annuleren. Dit ter bescherming van het karakter van de reis en gelet op de verplichting van Djoser om aan de beloftes te voldoen tegenover haar doelgroep in het algemeen en de deelnemers aan deze reis in het bijzonder. Van enige vorm van discriminatie is naar het oordeel van Djoser geen sprake.

Het oordeel van de Commissie

Het staat adverteerder als reisorganisator vrij haar aanbod en de daarop betrekking hebbende reclame-uitingen op een bepaalde doelgroep te richten. Vast staat dat de door klaagster geboekte reis naar Thailand een Djoser Junior reis betreft. Op de website van adverteerder wordt voldoende duidelijk gemaakt dat Djoser Junior reizen specifiek bestemd zijn voor gezinnen met kinderen. Klaagster heeft erkend dat haar duidelijk was dat de door haar (voor twee volwassenen) geboekte reis een dergelijke specifiek voor gezinnen met kinderen bestemde reis was. Haar bezwaar is erop gericht dat niet duidelijk wordt gemaakt dat volwassenen zonder meereizende kinderen van deelname aan een Djoser Junior reis uitgesloten zijn, waardoor sprake is – zo begrijpt de Commissie de klacht – van misleiding van de gemiddelde consument wegens het ontbreken van (essentiële) informatie.

Deze klacht kan niet slagen. De gemiddelde consument zal begrijpen dat een specifiek voor gezinnen met kinderen samengestelde en als zodanig aangeboden reis tot doel heeft gelijkgestemde gezinnen deel te laten uitmaken van het reisgezelschap. Indien iemand die niet tot de specifieke doelgroep behoort toch aan een dergelijke reis wil deelnemen, en er dus sprake is van een uitzonderlijk geval, ligt het op de weg van die consument om te informeren of daartoe een mogelijkheid bestaat. Niet kan worden gezegd dat door het ontbreken van een uitdrukkelijke vermelding dat personen die niet tot de duidelijk omschreven doelgroep behoren niet aan de reis kunnen deelnemen, sprake is van een omissie van essentiële informatie die de bestreden uiting misleidend doet zijn.

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken