De bestreden reclame-uiting
Het betreft uiting op de website neckermann.nl. Op de subpagina https:/eckermann.nll/_12SB0AT/thermana-park-lasko.aspx, waar het Thermana Park La?ko (Slovenië) wordt aangeprezen, staat:
“· 2200 m² water- en ontspanningsplezier
· kinderen t/m 14 jaar gratis!
· familiekamers
· zeer kindvriendelijk”.
Aan de rechterkant van de pagina staat een tabel met prijzen afgebeeld. Daaruit is af te leiden dat een 10-daagse reis naar Thermana Park La?ko, bij een vertrek op 10 augustus 2018 € 428,- kost.
Op de subpagina “Kortingen” staat:
“Kinderkorting
geldig op basis van logies ontbijt, op de kamer van minimaal 2 volbetalende personen:
type 2A/2B:
0 t/m 14 jaar gratis
type 4A/4B/4C:
0 t/m 4 jaar gratis
5 t/m 14 jaar: 1e kind gratis, 2e kind: je betaalt € 32 per kind per nacht”.
De klacht
Klaagster maakt bezwaar tegen de uiting omdat daarin zonder voorbehoud staat dat “kinderen 0 t/m 14 jaar gratis” zijn. In werkelijkheid moest zij voor haar kinderen (van 9 en 12 jaar oud) betalen. Door de mededeling “kinderen t/m 14 jaar gratis” verwachtte zij dat zij dat de reis voor haar gezin € 856,- zou kosten (te weten tweemaal de in de uiting genoemde prijs van €`428,-). De uiteindelijke prijs bleek € 1730,50.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Dat klaagster verwachtte € 856,- te betalen, berust op een misverstand. De prijzen in de “indicatietabel” zijn ‘de gemiddelde prijs per persoon’ en exclusief kosten per boeking. Dit wordt in beeld meegedeeld op het moment dat dat op de knop ‘bereken totaalprijs’ wordt geklikt. Het systeem past de prijs per persoon aan de hand van het aantal deelnemers aan, ongeacht of dit kinderen of volwassenen zijn. Het feit dat een kind gratis mee kan, heeft een verlaging van de prijs per persoon tot gevolg. Het gratis zijn van de kinderen is (dus) verdisconteerd in de verlaging van de prijs per persoon, aldus adverteerder.
Nadat op de knop ‘bereken totaalprijs’ is geklikt, wordt aan de bezoeker een kassabon getoond waarop een duidelijk prijsoverzicht te zien is op basis van het juiste kamertype, de juiste samenstelling en de juiste verzorging inclusief alle kortingen en met de verplicht ter plaatse te betalen kosten.
In het geval van klaagster stond op het tabblad “kortingen” duidelijk vermeld dat de aanbieding “kinderen 0 t/m 14 jaar gratis” alleen geldt bij kamertype 2A en 2B. Klaagster koos een ander kamertype (2C) waarvoor geldt dat alleen het 1e kind t/m 14 jaar gratis verblijft (en dus niet beide kinderen).
Op de hoofdpagina wordt wel een voorbehoud gemaakt. De “indicatiepagina” verwijst naar het tabblad ‘kortingen’. Onder het kopje “bereken de totaalprijs” staat dat alle kortingen worden berekend. Ook wordt vermeld dat de prijzen in de prijstabel kunnen afwijken van de totaalprijs.
Klaagster had voor het beslissingsmoment om wel of niet de boeking te maken een volledig overzicht van de (kassabon van de) totale prijs. Dit is op duidelijke wijze en niet te laat in het boekingsproces vermeld.
Het oordeel van de Commissie
Op de pagina waar het resort wordt aangeprezen staat: “kinderen t/m 14 jaar gratis!”.
Dit wekt de verwachting in algemene en absolute zin dat er bij het boeken van de kamers voor kinderen tot 15 jaar niet betaald hoeft te worden.
Deze verwachting wordt in het geval van klaagster nog versterkt doordat op de (sub)pagina “kortingen” staat vermeld dat de aanbieding “kinderen t/m 14 jaar gratis” geldt voor kamertypes 2A en 2B. Klaagster heeft gekozen voor kamertype 2C, maar dat specifieke kamertype wordt niet genoemd in de uiting. De gemiddelde consument zal in een dergelijk geval, waarbij het resort wordt aangeprezen met “kinderen t/m 14 jaar gratis” er niet zonder meer vanuit gaan dat wat voor kamertype 2A en 2B geldt, niet ook voor (het door klaagster gekozen) kamertype 2C geldt, waar er voor het tweede kind boven de 5 jaar (wel) een bedrag moet worden betaald..
Nu er van “kinderen t/m 14 jaar gratis” in bepaalde gevallen geen sprake is, acht de Commissie de uiting te absoluut gesteld en in strijd met artikel IV onder 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014, waarin is bepaald dat aanbieders van reisdiensten in een uitnodiging tot aankoop correcte en duidelijke prijzen moeten hanteren.
Voor wat betreft de specificatie van de eindprijs merkt de Commissie nog op dat deze niet direct duidelijk is.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met IV onder 1 RR. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.