De bestreden reclame-uiting
Het betreft adverteerders website www.intertoys.nl waarop “Parfum Sexy Dentelle” worden aangeboden.
De klacht
Naar klagers oordeel behoort een speelgoedwinkel op zijn website geen product onder de naam “Parfum Sexy Dentelle” aan kinderen “vanaf 10 jaar” aan te prijzen.
Het verweer
De naamgeving van het tot het assortiment parfum en verzorgingsartikelen behorende artikel was relativerend bedoeld. Het was niet de bedoeling in strijd met de reclamecode te handelen. Naar aanleiding van de klacht is besloten het artikel uit het assortiment te halen.
Het oordeel van de voorzitter
De klacht betreft, naar klager onweersproken heeft gesteld, een reclame-uiting waarmee adverteerder zich richt tot kinderen, zodat daarop de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC) van toepassing is.
Van de uiting gaat, door de wijze waarop de parfum wordt aangeprezen, de suggestie uit dat deze “sexy” maakt en daardoor tot sociaal voordeel kan leiden als bedoeld in artikel 3 van de KJC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 3 van de KJC en beveelt hij adverteerder, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.