De bestreden reclame-uitingen
Het betreft adverteerders website www.intertoys.nl waarop “Parfum Sexy Dentelle” en “Parfum Miss Sexy” worden aangeboden.
De klacht
Adverteerder biedt aan kinderen sexy parfums aan. Naar klagers oordeel behoort men geen “sexy dingen aan kinderen” aan te prijzen.
Het verweer
De naamgeving van de beide tot het assortiment parfum en verzorgingsartikelen behorende artikelen was relativerend bedoeld. Het was niet de bedoeling in strijd met de reclamecode te handelen. Naar aanleiding van de klacht is besloten beide artikelen uit het assortiment te halen.
Het oordeel van de voorzitter
De klacht betreft, naar klager onweersproken heeft gesteld, reclame-uitingen waarmee adverteerder zich richt tot kinderen, zodat daarop de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC) van toepassing is.
Van beide uitingen gaat, door de wijze waarop de beide parfums worden aangeprezen, de suggestie uit dat deze “sexy” maken en daardoor tot sociaal voordeel kunnen leiden als bedoeld in artikel 3 van de KJC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 3 van de KJC en beveelt hij adverteerder, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.