a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00540

Datum:

30-09-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial voor de ringtone “Holy Mouse”, een betaalde abon­ne­mentsdienst van aanbieder. Tijdens de commercial wordt onder meer gezegd:

“SMS muis aan naar 4050.” Onderin beeld verschijnt de tekst: “Dit is een on­derdeel van een abonnementsdienst. Afmelden? Sms stop naar 4050. Info? www.4sms.tv. Kosten:

€ 3 per tone (+sms en downloadkosten) 3 tones per week. Ben je jonger dan 16 jaar? Vraag toestemming aan je ouders of de rekeninghouder.”

 

De klacht

 

Tijdens de reclame worden in kleine letters onderin beeld de voorwaarden genoemd. Deze informatie is alleen te lezen indien men zeer dicht bij de televisie zit. Het is klager niet gelukt de tekst in één keer te lezen. Hiervoor is de tijd te kort. De reclame is mede gericht op jeugdigen die hoogstwaarschijnlijk niet de tijd nemen om de reclame meer­de­re keren te bekijken. Hierdoor is in strijd met de artikelen 2, 3 en 9 van de Code Brie­ven­busreclame, Huissampling en Direct Response Advertising (CBR) gehandeld.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het verweer als volgt samen.

Op reclame-uitingen als de onderhavige is specifiek de Reclamecode SMS-Dienst­ver­lening (Code SMS) en niet de CBR van toepassing. Evenmin is de Kinder- en Jeugdre­clamecode van toepassing. De reclame-uiting dient derhalve uitsluitend aan de Code SMS te worden getoetst. De klacht heeft betrekking op de wijze waarop de abon­ne­ments­voorwaarden van aanbieder in beeld worden gebracht en niet op de tekst zelf. Voor de gemiddelde consument is voldoende duidelijk dat aan het opvragen van een ringtone kosten zijn verbonden. Daarom zal de consument zijn aandacht op de  tekst onderin beeld richten. De tekst is voldoende leesbaar en is gedurende de volle 15 se­con­den van de tele­vi­sie­commercial te zien. De voorwaarden zijn in die tijd goed te lezen. De televisiecommer­cial voldoet volledig aan de eisen van Bijlage 2 van de Code SMS. In artikel 6.2 van de Code SMS is bepaald dat, indien een televisiecommercial voldoet aan de template zoals opgenomen in Bijlage 2 van die code en ook overigens niet mislei­dend is, de commercial niet als misleidend wordt beschouwd.

De repliek

 

De Commissie vat de repliek als volgt samen.

Klager blijft bij zijn standpunt dat het niet mogelijk is om in de 15 seconden dat de re­cla­me duurt de voorwaarden onderin beeld te lezen. Als de informatie niet is be­grepen, be­tekent dat een abonnement wordt afgesloten voor onbepaalde duur. De reclame is op jeugdigen gericht voor zover die wordt uitgezonden op TMF en MTV. Jeugdigen nemen niet de moeite om dit soort reclames goed te bekijken. Daar komt bij dat de tekst wordt gepresenteerd onder beelden die de aandacht van de tekst afleiden.

 

De dupliek

 

De Commissie vat de dupliek als volgt samen.

Ook indien de televisiecommercial op jeugdigen zou zijn gericht, hetgeen niet het geval is, is geen sprake van misleidende reclame. Dat het enige moeite kost om de tekst on­derin beeld te lezen, is inherent aan het opnemen van voor­waar­den in een televisiecom­mercial. De consument die niet de moeite neemt om de voorwaarden te lezen, maar die zich wel bewust is van het feit dat in de commercial voorwaarden worden genoemd, zal in het algemeen geen abonnement afsluiten. Klanten die zich aanmelden krijgen eerst een sms waarin alle abonnementsvoorwaarden worden genoemd. Hierna dienen zij hun aanmelding te bevestigen door het woord “OK” per sms aan aanbieder terug te zen­den. Pas dan wordt een abonnement voor de ringtone Holy Mouse aangegaan.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1)  De Commissie stelt voorop dat zij de onderhavige televisiecommercial uitsluitend aan de Code SMS, zoals op 1 april 2009 in werking getreden, zal toetsen, nu deze reclame­code op reclame-uitingen als de on­derha­vi­ge van toepas­sing is en niet tevens kan wor­den gezegd dat de televisiecommercial speci­fiek tot kinderen en minderjarigen/jeugdi­gen is gericht. De Code SMS bevat in Bijlage 2 een gedetailleerde regeling ten aan­zien van recla­me-uitingen voor sms-diensten op tele­visie. Ingevolge artikel 6.2 van de Code SMS zijn commercials die volledig voldoen aan Bij­la­ge 2 van die code, in beginsel niet mislei­dend. Aanbieder beroept zich op deze be­paling. Beoor­deeld dient te worden of dit beroep doel treft.

 

2)  Aanbieder heeft voldoende onderbouwd dat de lay-out van de televisiecommercial

voldoet aan de eisen van Bijlage 2 van de Code SMS. Er is een duidelijk contrast tussen de achtergrondkleur en de fontkleur, en ook het lettertype en de grootte van de tekst vol­doen aan de eisen van artikel 3.2 van Bijlage 2. Ten aanzien van de inhoud van de tekst ligt dit anders. Anders dan is bepaald in artikel 3.1 aanhef en onder 1 van Bijlage 2 van de Code SMS, staat in de tekst onder de bewegende beelden niet specifiek dat het om een betaalde abonnementsdienst gaat. Dit impliceert dat de televisiecom­mercial niet vol­ledig beantwoordt aan de template als omschreven in Bijlage 2. Het beroep door aan-bie­der op artikel 6.2 kan daarom niet slagen. Mede gelet op het feit dat klager ook op­mer­kin­gen heeft gemaakt over de noodzaak van zo duidelijk mogelijke teksten, rijst de  vraag welke gevolgen aan deze constatering dienen te worden verbonden.

 

3)  Ingevolge artikel 6.3 van de Code SMS dient (indien van toepassing) bij een televi­sie­commercial waarbij geen gebruik is gemaakt van de template van Bijlage 2, de com­mercial ten minste de infor­matie te be­vatten als vermeld in artikel 3.1 van Bijlage 2, waaronder de mededeling dat het om een “betaalde abon­ne­ments­dienst” gaat. De Com­missie beschouwt, mede gelet op artikel 4.1 aanhef en onder a van de Code SMS, de specifieke eisen van artikel 3.1 van Bijlage 2 van de Code SMS als mi­nimumeisen waar­aan te allen tijde dient te zijn voldaan. Het belang van deze eisen is gele­gen in het feit dat bij een televisie­com­mercial weinig gelegenheid bestaat om kennis te nemen van de voorwaarden van het aanbod. Klager wijst er in dit verband terecht op dat hier een be­langrijk verschil is met een print­uiting, waar men de tekst rustig kan lezen. Gelet op deze be­perkingen is een juiste, heldere en zorg­vuldige communica­tie bij uitingen als de on­der­­havige (televisie­commercials) van zeer groot belang. Dat men zich uitsluitend door middel van een opt-in kan aanmelden voor de onderhavige dienst, doet daaraan niet af.

 

4)  Door het ontbreken van het woord “be­taalde” in combinatie met “abonnements­dienst”, heeft aanbieder niet voldaan aan de minimumeisen van artikel 4.1 van de Code SMS in verbinding met artikel 3.1 van Bijlage 2 bij deze code. Daardoor heeft aanbieder de eindgebruiker onvoldoen­de gewezen op het betaalde ka­rakter van de onderhavige dienst. Om die reden acht de Commissie de onderhavige televisiecommer­cial mislei­dend in de zin van artikel 3.3 van de Code SMS.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het be­paalde in artikel 3.3 van de Code SMS. De Commissie beveelt aanbieder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken