De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin een in lingerie geklede vrouw thuis een “loodgieter” ontvangt. Beide personen spreken met schorre stemmen. In de commercial wordt onder meer gezegd: “Bel je schor met Simpel”.
De klacht
Klaagster maakt, kort samengevat, bezwaar tegen het feit dat de onderhavige televisiecommercial wordt uitgezonden op tijdstippen dat kinderen nog televisie kunnen kijken. De commercial verwijst naar pornofilms en er is een in lingerie geklede vrouw (Kim Holland) te zien.
Het verweer
Adverteerder heeft verweer gevoerd. Adverteerder stelt dat zij rekening heeft gehouden met jeugdige kijkers gelet op het tijdstip (na 21.00 uur) waarop de televisiecommercial is uitgezonden. De commercial is weliswaar multi-interpretabel, maar niet pornografisch. Er vinden geen seksuele handelingen plaats. Jeugdige kijkers zullen de seksuele toespelingen niet begrijpen.
Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met criteria zoals de goede smaak of het fatsoen, zoals u kennelijk met uw klacht bedoelt, stelt de Reclame Co-
de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid acht de voorzitter de onderhavige televisiecommercial niet van dien aard, dat de grenzen van het toelaatbare zijn overschreden. Daarbij gaat de voorzitter, op grond van hetgeen adverteerder heeft gesteld, ervan uit dat de commercial pas na 21.00 uur is uitgezonden. Het feit dat Kim Holland slechts in lingerie is gekleed leidt niet tot een ander oordeel. Van expliciet bloot is geen sprake. Evenmin worden seksuele handelingen in beeld gebracht. Weliswaar bevat de televisiecommercial duidelijke verwijzingen naar dergelijke handelingen, maar de wijze waarop dat gebeurt, is, ook gelet op de schorre stemmen, onmiskenbaar niet serieus bedoelt en dusdanig omfloerst, dat de commercial naar hedendaagse maatstaven niet als te schokkend kan worden beschouwd.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.