a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/01012A

Datum:

17-11-2011

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Goede smaak/fatsoen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial waarin een in lingerie geklede vrouw thuis een “loodgie­ter” ontvangt. Beide personen spreken met schorre stemmen. In de commercial wordt onder meer gezegd: “Bel je schor met Simpel”.

 

De klacht

 

Klager maakt, kort samengevat, bezwaar tegen het feit dat een zeer schaars geklede vrouw (Kim Holland) in beeld verschijnt op tijdstippen dat kinderen nog televisie kunnen kijken.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft verweer gevoerd. Adverteerder stelt dat zij rekening heeft gehouden met jeugdige kijkers gelet op het tijdstip (na 21.00 uur) waarop de televisiecommercial is uitge­zon­den. De com­mercial is weliswaar mul­ti-interpretabel, maar niet pornografisch. Er vinden geen sek­sue­le handelingen plaats. Jeugdige kijkers zullen de seksuele toespelingen niet begrijpen.

Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.

 

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met criteria zoals de goede smaak of het fatsoen, zoals u kennelijk met uw klacht bedoelt, stelt de Reclame Code Com­missie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid acht de voorzitter de onderhavige televisiecom­mercial niet van dien aard, dat de grenzen van het toelaatbare zijn overschreden. Daarbij gaat de voorzitter, op grond van hetgeen adverteerder heeft gesteld, ervan uit dat de com­mercial pas na 21.00 uur is uitgezonden. Het feit dat Kim Holland slechts in lingerie is ge­kleed leidt niet tot een ander oordeel. Van expliciet bloot is geen sprake. Evenmin worden seksuele handelingen in beeld gebracht. Weliswaar bevat de televisiecommercial duidelijke verwijzingen naar dergelijke handelingen, maar de wij­ze waarop dat gebeurt, is, ook gelet op de schorre stemmen, onmiskenbaar niet serieus be­doelt en dusdanig om­floerst, dat de com­mercial naar hedendaagse maatstaven niet als te schokkend kan worden be­schouwd.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken