De bestreden reclame-uiting
Het betreft de abriposter voor het jubileumnummer van het tijdschrift Vogue Nederland van april 2017.
De uiting bestaat uit de (vergrote), oranjekleurige cover van het tijdschrift, waarop de Nederlandse modellen Doutzen Kroes en Lara Stone naakt zijn afgebeeld. Zij staan met de voorzijde van hun lichaam tegen elkaar aan, terwijl hun gezicht opzij (naar de fotograaf) is gewend. Over de foto staat de tekst:
“dutch love
special issue by
Mario Testino”.
De klacht
Klaagster zag de poster toen zij met haar dochtertje van 2,5 jaar oud op straat liep. Klaagster vindt het aanstootgevend dat de uiting in het openbaar is toegestaan en vraagt zich af wat haar dochter van deze poster leert over vrouwen en seksualiteit. De poster is te expliciet om op straat te worden getoond. Daar wordt iedereen – dus ook kinderen – met de poster geconfronteerd, ongeacht of je die wil zien of niet. De poster is volgens klaagster in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Het verweer
Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Voor zover nodig voor de beslissing wordt in het hiernavolgende oordeel op het verweer ingegaan.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie vat het bezwaar van klaagster tegen de abriposter zo op dat zij de poster in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 NRC, met name voor zover de uiting in de openbare ruimte is geplaatst en kinderen daarmee kunnen worden geconfronteerd. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. De Commissie beoordeelt in een dergelijk geval of de reclame-uiting de grenzen te buiten gaat van hetgeen volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is, waarbij mede rekening wordt gehouden met de wijze waarop de uiting is geopenbaard. Met inachtneming van genoemde terughoudendheid overweegt de Commissie als volgt.
2. De poster is een aanprijzing van het jubileumnummer van Vogue in Nederland met als thema “Dutch Love”. Dit thema wordt tot uiting gebracht in de oranje kleur van de poster en de afbeelding van twee naakte, bekende, Nederlandse modellen. De van opzij gefotografeerde modellen staan met hun lichaam naar elkaar toe, houden elkaar vast en kijken in de richting van de fotograaf. Hoewel duidelijk is te zien dat de vrouwen naakt zijn, zijn door de houding waarin zij zijn gefotografeerd hun geslachtsdelen en borsten niet te zien. Evenmin wordt in de uiting een negatief beeld over (de positie van) vrouwen verkondigd of anderszins een verkeerd signaal afgegeven.
3. Hoewel de Commissie er begrip voor heeft dat niet iedereen de uiting zal kunnen waarderen, is zij op grond van het voorgaande van oordeel dat de uiting niet de grens overschrijdt van hetgeen volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar moet worden geacht. Dit geldt ook voor zover kinderen in het straatbeeld met de uiting worden geconfronteerd.
Ook kan naar het oordeel van de Commissie niet worden gezegd dat de uiting in strijd is met het algemeen belang, de openbare orde of de goede zeden als bedoeld in (het eveneens door klaagster genoemde) artikel 3 NRC.
4. Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.