De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame voor het boek ‘Het Nieuwe Spookhuis’ van Tjerk Noordhaven.
Na een animatiefilmpje van een kermis in het donker, in het bijzonder een spookhuis met bijbehorende griezelig bedoelde figuren en geluiden, wordt gezegd:
“Het Nieuwe Spookhuis ligt nu in de boekwinkel voor slechts € 7,50. Lees, als je durft”. Daarbij verschijnt het bewuste boek in beeld met daarnaast de vermelding “9+”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
De reclame werd uitgezonden voorafgaand aan Het Sinterklaasjournaal, waar veel jonge kinderen naar kijken. Klaagster vindt deze reclame heel eng, zeker voor jaar jongste kind van 3 jaar, maar ook voor haar zonen van 5 en 7 jaar. Het aangeprezen boek is geschikt voor kinderen van 9 jaar en ouder, aldus klaagster. Zij begrijpt niet dat deze reclame op tijdstippen als het onderhavige mag worden uitgezonden.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Het was niet de bedoeling dat kinderen zouden schrikken van deze reclame. Voor zover dit gebeurd is, biedt adverteerder daarvoor haar excuses aan.
Hoewel sommige kinderen de reclame als ‘griezelig’ kunnen ervaren, is deze niet van dien aard dat uitzending ervan niet overdag had behoren plaats te vinden. Duidelijk is dat het om fictie gaat. Vanwege de vormgeving en de getekende figuren kan de reclame niet als realistisch worden gezien. De uiting betreft een boek uit een succesvolle reeks kinderboeken en valt als zodanig binnen de reikwijdte van programma’s, gericht op jonge kinderen. Inmiddels wordt de reclame niet meer uitgezonden. In geval van heruitzending zal rekening worden gehouden met de tegen deze reclame ingediende klachten en zal uitzending eventueel op een later tijdstip plaatsvinden, bijvoorbeeld na 20.00 uur.
Het oordeel van de Commissie
In de bestreden reclame die, naar niet is weersproken, voorafgaand aan “Het Sinterklaasjournaal” werd uitgezonden, zijn getekende beelden te zien van een spookhuis in de vorm van een tent. Terwijl een kind de tent binnengaat, zijn daar zes paar fel oplichtende ogen en vijf gebitten te zien. Verder toont de uiting onder meer kooien, kettingen, vleermuizen, een mummie, grijpende klauwen en luid blaffende honden, waarvan de bek en tanden groot in beeld komen. Daarbij wordt op spannende toon gezegd: “Het Nieuwe Spookhuis ligt nu in de boekwinkel voor slechts € 7,50. Lees, als je durft”.
De Commissie acht het aannemelijk dat (zeer) jonge kinderen, voor wie “Het Sinterklaasjournaal” in de eerste plaats bedoeld is, de onderhavige reclame gelet op de beelden, geluiden en toon als heel griezelig kunnen ervaren, en dat hen zal ontgaan dat het gaat om animatiebeelden, die niet de werkelijkheid weergeven, maar dienen ter aanprijzing van een spannend boek.
Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de goede smaak als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur, een tijdstip waarop verwacht kan worden dat ook nog (zeer) jonge kinderen televisie kijken. Zij zal een voorwaarde stellen aan het tijdstip van uitzenden van de reclame.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 2 NRC, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt als voorwaarde aan uitzending van de reclame dat deze niet zal plaatsvinden vóór 20.00 uur.