De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclame-uiting van DPG Media Magazines in een krant voor een jaarabonnement op de Donald Duck met daarin de volgende tekst:
“Even lekker Donald Ducken
Nú Eerste 5 maanden 7,95* per maand + Winter boek cadeau
Elke week bij jou op de mat!
Ga snel naar DonaldDuck.nl/actie
* Geldig bij een jaarabonnement”
Samenvatting van de klacht
De uiting is misleidend, omdat de prijs van de laatste 7 maanden van het jaarabonnement niet is vermeld. Daarbij is extra zorgvuldigheid vereist omdat de Donald Duck zich richt op kinderen.
Samenvatting van het verweer
De uiting is opgenomen in NRC Handelsblad, een krant die door volwassenen wordt gelezen en zich daarmee niet richt op kinderen. Bij reclame is het gebruikelijk dat een eigenschap van het product of de dienst wordt uitgelicht. In dit geval is dat het feit is dat bij het aangaan van een jaarabonnement een gereduceerd tarief in rekening wordt gebracht gedurende de eerste 5 maanden. Dat daarbij niet alle kenmerken van dat product of die dienst worden belicht maakt niet automatisch dat de uiting daarmee onvolledig of misleidend is. Gezien de beperkte ruimte van de desbetreffende reclame-uiting, heeft adverteerder ervoor gekozen de overige voor de consument relevante informatie, waaronder de voornaamste kenmerken van de dienst zoals de prijs, aan te bieden via de website www.DonaldDuck.nl/actie.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter stelt voorop dat de uiting onmiskenbaar op de lezer van NRC Handelsblad is gericht en dient vanuit dat perspectief te worden beoordeeld. Vervolgens dient te vraag te worden beantwoord of het voor deze consument voldoende duidelijk is welke financiële verplichtingen aan het abonnement zijn gekoppeld. De uiting vermeldt uitdrukkelijk dat het jaarabonnement gedurende de eerste 5 maanden € 7,95 per maand kost. Uit de uiting blijkt echter niet welk bedrag na de eerste 5 maanden van de abonnementsperiode verschuldigd is. Hierdoor ontbreekt essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, waardoor adverteerder niet heeft voldaan aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Zonder deze informatie kan de consument niet goed inschatten of het aanbod voor hem voldoende interessant is. De uiting biedt, anders dan adverteerder stelt, voldoende ruimte voor deze informatie. Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument er hierdoor toe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dat er wordt verwezen naar de website van adverteerder waar meer informatie is te vinden over de abonnementskosten, neemt naar het oordeel van de voorzitter het onduidelijke en onvolledige en daardoor misleidende karakter van de uiting niet weg.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.