De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Squla met een verhaallijn waarin een jongen bij wijze van experiment met secondelijm een vinger en een duim aan elkaar lijmt.
Samenvatting van de klacht
In de reclame is te zien hoe een kind bij wijze van experiment met secondelijm zijn duim en wijsvinger aan elkaar lijmt. Kinderen zien dit en zullen dat uitproberen. Klager vindt dit heel gevaarlijk want dergelijke lijm is krachtig en je krijgt de vingers bijna niet meer van elkaar. Laat staan als je het op lippen of in ogen knoeit. Je komt dan mogelijk in het ziekenhuis terecht. Dit soort reclames nodigt kinderen uit tot onverantwoord experimenteren en moet daarom worden verboden.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter stelt voorop dat de televisiecommercial onmiskenbaar op een volwassen doelgroep (de ouders van basisschoolkinderen) is gericht. Ook echter indien de televisiecommercial door kinderen zou worden gezien, ziet de voorzitter geen aanleiding om te bepalen dat de televisiecommercial niet overdag zou mogen worden uitgezonden. Kinderen worden in de televisiecommercial op geen enkele wijze aangespoord het getoonde gedrag na te volgen. De voorzitter acht het ook verder niet aannemelijk dat kinderen de in de televisiecommercial getoonde situatie zullen nadoen. Gelet hierop beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.