a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

uitgeven/uitzenden

Dossiernr:

2010/00868

Datum:

21-12-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

uitgeven/uitzenden

Motivatie:

Goede smaak/fatsoen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De gewraakte reclame-uiting

 

Het betreft een televisie-commercial van adverteerder, waarin reclame wordt gemaakt voor de radiozender 3FM.

Aan het eind van de commercial wordt een fragment van een nummer afgespeeld, waarbij de woorden “Fuck you” te horen zijn.

 

De klacht

 

Klager acht de commercial, gelet op de woorden “Fuck you” ongeschikt voor zijn dochter van 7 jaar.

 

Het verweer

Het verweer kan als volgt worden samengevat.

 

De bewuste campagne zet de radiozender 3FM neer als ‘niet het populairste radiostation’, waarmee zij zich afzet tegen de campagnes van commerciële concurrenten. De playlist wijkt dan ook duidelijk af van die van de commerciële stations. Bij een dergelijke insteek past het gekozen nummer met de titel “Fuck you”. Het nummer is een track van een band die door 3FM al een tijd wordt ondersteund via ‘3FM Serious Talent’, een talentenpool waarbij muziek van jonge beginnende bands op de radiozender wordt gedraaid. Ten tijde van de campagne werd het bewuste nummer nieuw uitgebracht.

 

Adverteerder is van mening dat met de commercial de grenzen van het toelaatbare niet worden overschreden. Adverteerder stelt dat de woorden ‘fuck you’ geen betrekking hebben op een ziekte of geloofsovertuiging. Derhalve acht zij de uiting niet nodeloos kwetsend. Voorts wijst adverteerder erop dat de Commissie zich bij de toetsing aan subjectieve normen terughoudend dient op te stellen. Adverteerder stelt zich op het standpunt dat de commercial voor een gemiddeld publiek niet schokkend, kwetsend of aanstootgevend is.

 

De commercial wordt op televisie niet rond de kinderprogrammering van ‘Z@ppeling’ uitgezonden, en derhalve niet te zien op tijdstippen dat ook jonge kinderen naar de televisie kijken.

 

Gelet op het voorgaande acht adverteerder de klacht ongegrond.

 

De mondelinge behandeling

 

Mr. Jägers en B. de Voogt voornoemd lichten het standpunt van adverteerder nader toe. Tevens wordt namens adverteerder een uitzendschema overgelegd. Samengevat wordt in dit verband namens adverteerder betoogd dat de commercial overwegend ’s avonds en ’s nachts is uitgezonden.

 

Het oordeel van de Commissie

Gelet op de inhoud van de klacht zal de Commissie in de onderhavige zaak beoordelen of de commercial toelaatbaar kan worden geacht voor zover deze aan kinderen wordt getoond.

 

De Commissie acht de commercial niet geschikt voor jonge kinderen. Zij is van oordeel dat de woorden “Fuck you”, die duidelijk zijn te verstaan uit het aan het einde van de commercial ten gehore gebrachte muziekfragment, voor jonge kinderen dermate grof zijn dat, voor zover de uiting wordt uitgezonden op tijdstippen dat deze kinderen ook nog naar de televisie kijken, de grenzen zijn overschreden van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht. Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur. Naar de Commissie heeft begrepen uit het verweer, waarin adverteerder in eerste instantie heeft betoogd dat de commercial niet is te zien op tijdstippen dat ook jonge kinderen naar de televisie kijken, deelt adverteerder dit oordeel.

 

Uit het door adverteerder overgelegde uitzendschema blijkt weliswaar dat de commercial met name ’s avonds en ’s nachts is uitgezonden, maar tevens blijkt dat deze een aantal maal is getoond in de middag en ’s avonds vóór 20.00 uur. De Commissie zal dan ook, gebruik makend van haar bevoegdheid in artikel 17 lid 1 sub g van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, voorwaarden stellen aan het tijdstip van uitzending van de reclame.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code, voor zover deze wordt uitgezonden vóór 20.00 uur.

Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en stelt aan uitzending van de reclame de voorwaarde dat deze na 20.00 uur plaatsvindt.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken