De bestreden reclame-uiting
Het betreft de op Disney XD uitgezonden televisiecommercial voor het tijdschrift Kr@sh magazine, waarin aan het eind wordt gezegd en in beeld verschijnt: “Kr@sh, verboden voor meisjes”.
De klacht
Door de uiting wordt kinderen ingeprent dat jongens stoer en cool zijn en dat “dit verboden gebied is voor meisjes”. De uiting bevordert discriminatie op grond van geslacht.
Het verweer
Weliswaar zijn jongens en meisjes qua rechten volledig gelijk, maar zij verschillen in doen en laten en interesses op het gebied van lezen. Kr@sh magazine wordt gemaakt voor jongens van 8 t/m 13 jaar. Met de slogan “Verboden voor meisjes” wordt duidelijk gemaakt dat het blad bedoeld is voor jongens. Jongeren in de leeftijdscategorie 8 t/m 13 jaar zijn goed in staat de humoristische toon in de slogan te herkennen.
Het oordeel van de Commissie
Naar het oordeel van de Commissie is – ook voor kinderen – voldoende duidelijk dat de slogan “Verboden voor meisjes” een humoristisch bedoelde manier is om tot uitdrukking te brengen dat het aangeprezen tijdschrift Kr@sh gemaakt is voor jongens. Niet is gebleken dat het tijdschrift daadwerkelijk ‘verboden‘ zou zijn voor meisjes. Van discriminatie is geen sprake.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.