De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor Beat-it.nl waarin een man vraagt of men nog teveel betaalt voor zijn hard- en software. Vervolgens wordt gezegd dat men bij Beat-it de laagste prijs betaalt. Op het moment dat wordt gezegd: “Niet mogelijk?” krijgt een man een klap in het gezicht. Hetzelfde gebeurt, bij een oudere man, nadat wordt gezegd: “Ja maar”. Aan het einde van de televisiecommercial wordt gezegd: “Word de held van uw bedrijf”, waarbij een man met een soort cape is te zien die poseert als superheld.
De klacht
Tijdens de televisiecommercial wordt tot twee keer toe een persoon hard in het gezicht geslagen alsof dat een gerechtvaardigde manier is om de aandacht te vestigen op een bedrijf. De kinderen van klager schrokken van deze beelden. De beelden stuiten klager tegen de borst. Klager vindt dat dit niet de wijze is waarop mensen met elkaar horen om te gaan. De televisiecommercial geeft een verkeerd signaal aan de maatschappij.
Het verweer
Dit wordt als volgt samengevat. De commercial is bedoeld om op te vallen en heeft een ‘bite’ maar gaat niet te ver. De personen zijn acteurs en er wordt geen zwaar geweld gebruikt.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial krijgen twee personen een klap in het gezicht. Duidelijk is echter dat geen sprake is van een serieus te nemen mishandeling maar van een cartoonesk bedoelde situatie die past bij het ludieke karakter van de televisiecommercial. Naar het oordeel van de voorzitter is de televisiecommercial niet zodanig schokkend dat aanleiding bestaat deze ontoelaatbaar te achten of grenzen te stellen aan het tijdstip van uitzending daarvan. De klacht wordt om die reden afgewezen
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.