De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor de film Cloverfield op Netflix die is uitgezonden op RTL tijdens The Voice of Holland.
De klacht
Tijdens The Voice of Holland, een programma waarnaar ook veel kinderen kijken, werd de commercial voor deze horror/thriller-achtige serie uitgezonden. Klaagster is van mening dat dit niet de bedoeling kan zijn.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter begrijpt de klacht aldus dat klaagster de televisiecommercial niet geschikt acht om te worden uitgezonden tijdens The Voice of Holland, omdat veel kinderen naar dat programma kijken. Op zichzelf genomen acht de voorzitter het ongelukkig dat tijdens dit programma een televisiecommercial voor een horrorfilm is uitgezonden. In dit geval bestaat echter geen aanleiding om de klacht toe te wijzen. Volgens de vaste lijn van de beslissingen van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep wordt de bevoegdheid om ten behoeve van minderjarigen beperkingen op te leggen aan het tijdstip van uitzending van een commercial gebruikt tot 20.00 uur. Nu de klacht betrekking heeft op een commercial die is uitgezonden na dat tijdstip, wordt de klacht afgewezen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.