De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial ter promotie van het televisieprogramma “Dreamschool”. In de commercial wordt onder meer gezegd: “hou je bek” en “hou zelf je kankerbek”.
De klacht
Klaagster vindt dat de publieke omroep, door het gebruik van dergelijke taal op een tijdstip waarop jonge kinderen televisie kijken, een bijdrage levert aan de verruwing van de maatschappij en het verlies van normen en waarden en vraagt zich af of dit wel mag. Om 19.30 uur zou de publieke omroep een “veilige keuze” moeten zijn.
Het oordeel van de voorzitter
In de betreffende televisiecommercial wordt een televisieprogramma aangeprezen genaamd “Dreamschool”. Het enkele feit dat daarin de woorden “bek” en “kankerbek” worden genoemd, is onvoldoende om de uiting in strijd met de Nederlandse Reclame Code te achten. De voorzitter overweegt dat uit de commercial duidelijk blijkt dat deze is bedoeld om de aandacht te vestigen op een nieuw programma over jongeren die in de problemen zijn geraakt. De voorzitter heeft begrip voor het feit dat niet iedereen de onderhavige wijze van aanprijzen zal waarderen, maar acht de uiting niet van dien aard dat deze ongeschikt is om op de televisie uit te zenden, ook indien deze daar door kinderen wordt gezien en gehoord. Op grond van het voorgaande beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.